Na Mars by měla letět ženská posádka, navrhují vědci. A vysvětlují proč

11. 5. 2023 – 23:58 | Vesmír | Nedd | Diskuze:

Na Mars by měla letět ženská posádka, navrhují vědci. A vysvětlují proč
Sunita Williamsová, nejzkušenější americká astronautka, která strávila ve vesmíru 321 dní. | zdroj: Profimedia

Stane se cestování do vesmíru záležitostí novodobých Amazonek?

Pro leckterého muže to může být překvapivý až provokativní návrh: Na Mars, kam se má někdy po roce 2029 vydat první lidská posádka, by měly letět výhradně ženy.

A to se traduje, že ženy jsou z Venuše a muži z Marsu!

Zmíněný návrh obsahuje studie čtveřice fyziologů a expertů na vesmírné lety z Evropské vesmírné agentury ESA publikovaná v magazínu Scientific Reports.

Důvodem není genderová „spravedlnost“, snaha vyvážit fakt, že na Měsíc v minulém století v programu Apollo létali jen muži.  Vědci dospěli k závěru, že ženy jsou pro dlouhodobé cesty do vesmíru vhodnější.

„V sázce není snaha o spravedlnost, o nápravu rozbujelého sexismu, který až do historického letu Sally Rideové v roce 1983 upíral Američankám titul astronautka, ale spíš o racionální rozhodnutí založené na kalkulacích stejně chladných jako hluboký vesmír,“ píše v žurnálu Big Think vědecký editor Ross Pomeroy.

„Dostupné poznatky naznačují, že ženy by byly výkonnějšími a užitečnějšími členy posádky při dlouhodobých misích mimo Zemi,“ upozorňuje Pomeroy.

Velký skok pro feminismus?

Pomeroy připomíná, že už koncem padesátých let minulého století lékař Randolph Lovelace a brigádní generál Don D. Flickinger argumentovali ve prospěch ženských astronautek. Připomínali, že ženy jsou lehčí, a proto potřebují méně kyslíku. Mají také méně infarktů a jejich reprodukční systém je odolnější vůči radiaci. Oba však nebyli vyslyšeni.

Vědec z NASA Geoffrey Landis v roce 2000 jejich argumenty zopakoval a aplikoval na lety do hlubokého vesmíru, kdy je posádka odkázána pouze na zdroje, které si veze s sebou.

Landis tehdy v analytickém článku, který se zabýval složením posádek pro lety na cizí planety, napsal:

„Ženy jsou v průměru menší než muži. Spotřebují nejen méně kyslíku, ale i méně materiálů a vyprodukují méně oxidu uhličitého. Mají nižší hmotnost a zabírají menší objem. Výhradně ženská posádka by proto vyžadovala podstatně menší podporu a také menší kosmickou loď. To by přineslo značnou úsporu nákladů.“

Žena má menší spotřebu

Nedávno zveřejněná studie odborníků z ESA dospěla k číslům, která Landisova tvrzení potvrzují. Vědci zjistili, že průměrná astronautka potřebuje o 26 procent méně kalorií, o 29 procent méně kyslíku a o 18 procent méně vody než průměrný muž. To znamená značnou úsporu zdrojů.

Vesmírná mise trvající 1 080 dní, jejíž posádku tvoří čtyři ženy, by byla o 158 milionů dolarů levnější, spotřebovala by o 1 695 kilogramů jídla méně než mise složená výhradně z mužů. To je zhruba 10 procent užitečného zatížení rakety Falcon Heavy společnosti SpaceX letící na Mars – cenný prostor, který může být zaplněn vědeckými přístroji.

Kromě fyzické praktičnosti ale existují také psychologické důvody, proč by ženy mohly být pro delší mise mimo Zemi vhodnější.

„Statistiky ukazují, že skupiny složené výhradně z žen mnohem častěji volí nekonfliktní přístupy k řešení mezilidských problémů a je pravděpodobnější, že se se situací vypořádají, aniž by se uchýlili k násilí, což by mohl být velký problém při cestě na Mars, kde musí posádka žít na malém prostoru po dobu delší než rok. Četné sociologické studie ukázaly, že ženy obecně více spolupracují a nemají sklony k vytváření hierarchických sociálních struktur,“ napsal ve své analýze pro NASA Roy Landis.

NASA chce vyslat za dva roky první ženu na Měsíc. A astronautka má být také součástí týmu, který se vydá zkoumat Mars. Ryze ženskou misi však vesmírná agentura neplánuje.