Na vašich fotkách v Instagramu si Facebook cvičí umělou inteligenci
13. 3. 2021 – 11:12 | Technologie | Pavel Jégl | Diskuze:
Miliardu veřejných fotografií na Instagramu využívá společnost Facebook k tomu, aby zdokonalila svou umělou inteligenci.
Ohromná databáze fotografií, které uživatelé umisťují na Instagram, pomáhá při tréninku algoritmů pro automatické rozlišování obrázků. Také proto je Instagram pro Facebook, který síť na sdílení snímků vlastní, doslova zlatý důl, píše na svém webu stanice BBC.
Umělá inteligence - schopnost počítače učit se a uvažovat nezávisle na počátečním programování, a tak rozvíjet inteligenci ekvivalentní živým tvorům - je jedním z nejrychleji se rozvíjejících oborů.
Využití veřejných fotografií pro její zdokonalování dnes není nic mimořádného. Na obdobných algoritmech pracuje mnoho firem. Rozdíl je však v tom, že Facebook nemusí spoléhat na cizí databanky. Ve svém portfoliu má poslušnou dceru – Instagram a její největší sbírku fotografií na světě, ke které má prioritní přístup.
Facebook svůj systém umělé inteligence pro identifikaci objektů pomenoval Seer. Při jejím cvičení používá novátorský způsob. Učí ji rozeznávat objekty bez toho, aby jí napověděl, jaký typ objektu před sebou má – zda to je muž, žena, pes, kočka, lahev bourbonu nebo orchidej.
Z jeho dat vyplývá, že algoritmus je schopen rozeznávat fotografie s 84,5procentní přesností. Není to ohromující číslo, ale umělá inteligence se učí, tedy zlepšuje.
Rozeznat obrázek je pro algoritmus mnohem obtížnější než poznat řeč. Důvod je nasnadě: Obrázky zpravidla zachycují víc objektů, které musí umělá inteligence rozeznat. Musí jednotlivé pixely přiřazovat k různým typům objektů. Do tohoto postupu vstupuje ohromné množství proměnných.
Zasáhnou regulátoři?
„Takový systém může být důležitým krokem ke svatému grálu počítačů – k použití vlastního rozumu,“ cituje web BBC experta na umělou inteligenci Caluma Chase.
Je nicméně otázkou, zda rodinný vztah Facebooku a Instagramu, který mateřské firmě poskytuje skvělé podmínky pro vývoj umělé inteligence, vydrží, zda ustojí tlak regulátorů i politiků.
Tržní síla (a s ní i vliv) Facebooku vyvolává obavy nejen ve světě, ale i ve Spojených státech. Jeho majitel Mark Zuckerberg má pod palcem čtyři nejstahovanější aplikace současnosti: Facebook a jeho Messenger, WhatsApp a zmíněný Instagram. Každá z nich má víc než miliardu uživatelů.
Americká Federální obchodní komise na Facebook podala žalobu za zneužívání dominantního postavení na trhu. Připojilo se k ní už 48 z 50 amerických států. Výsledkem může být oddělení Facebooku od Instagramu.