Nejmenší z dinosaurů se dal strčit do krabičky od sirek

14. 3. 2020 – 19:21 | Příroda | ave | Diskuze:

Nejmenší z dinosaurů se dal strčit do krabičky od sirek
Létající dinosaurus Oculudentavis khaungraae na lovu hmyzu | zdroj: Profimedia

Dinosaury máme spojené s představou několikatunových gigantů. Do této skupiny živočichů však patřil i okřídlený tvoreček, který vážil pouhé dva gramy a létal.

Příběh pozoruhodného objevu z éry dinosaurů se začal odvíjet před čtyřmi lety. Sběratel v Myanmaru (dříve Barma) tehdy u vchodu do jeskyně nalezl drobnou lebku neznámého tvora zalitou v jantaru.

Jantar je skvělý mumifikátor. Vděčíme mu za to, že dnes můžeme obdivovat pradávný hmyz. Při výronech pryskyřice se stávalo, že na lepkavou smůlu stromů se přilepil hmyz a další kapky ho zcela zalily. Tím byl oddělen od vzduchu, mumifikován a ve zkamenělé pryskyřici (jantaru) zachován.

profimedia-0505333159 dino v jantaru Oculudentavis khaungraae, nejmenší známý dinosaurus zalitý v jantaru | zdroj: Profimedia

Ve zmíněném případě však v jantaru před 99 miliony let uvízl obratlovec-pták. A to je neobvyklé.

Bylo to však způsobeno jeho malými rozměry. Lebka měřila pouhých sedm milimetrů, délku těla později paleontologové odhadli na pět centimetrů. Živočich podle nich vážil kolem dvou gramů

Lebka skončila ve sbírce muzea v čínském městě Tcheng-čchung. V muzeu ji dlouho evidovali jako lebku pravěkého ptáka.

profimedia-0505284226 main dino Lebka létajícího mini-dinosaura | zdroj: Profimedia

Co do velikosti se mohl poměřovat s nejmenšími druhy dnešních kolibříků. Z podrobné analýzy však vyšlo najevo, že živočich-dospělý jedinec má znaky totožné se současnými ještěry. Jeho zobák, či spíše čelisti obsahovaly čtyři desítky ostrých zubů. Na druhou stranu, pohybový aparát čelistí, stejně jako jejich zašpičatělý tvar a přesné lícování se už blížilo stavu u dnešních opeřenců.

Vědci dospěli k názoru, že to je tvor, který se pohyboval na tenké linii mezi ptáky a dinosaury. Nakonec ho zařadili mezi dinosaury. Nejmenšímu známému druhu dinosaura dali jméno Oculudentavis khaungraae.

"Navzdory své malinké, malé velikosti, to byl dravec a patrně se živil hmyzem," řekla magazínu Nature Jingmai O’Connorová z Čínského institutu Paleontologie a paleoantropologie, která se na výzkumu "minidinosaura" podílela.

zdroj: YouTube