Bizarní dinosaurus z prérie. Pojmenovali ho kapitán Hook

16. 7. 2020 – 21:17 | Příroda | ave | Diskuze:

Bizarní dinosaurus z prérie. Pojmenovali ho kapitán Hook
Trirarchuncus prairiensis, aneb kapitán Hook. Prazvláštní dinosaurus. | zdroj: Dickinson Museum Center

Říše dinosaurů nám připravuje jedno překvapení za druhým. Tím nejnovějším je prapodivný opeřený tvor se zahnutými drápy a kachním zobákem.

Paleontologové objevili nový druh dinosaura. Tvor bizarního vzhledu dostal jméno Trirarchuncus prairiensis, což v překladu znamená kapitán Hook z prérie. (Trierarch je řecky kapitán lodi, uncus znamená v latině háček a prairiensis prérie.)

K takovému názvu vedly vědce drápy ve tvaru háku na pažích pradávného zvířete.

Steven Spielberg, režisér Jurského parku, ale i fantasy filmu Hook, ve kterém vystupuje proradný kapitán stejného jména s hákem na konci paže, musel být každopádně potěšen.

Zvláštní fosilie z prérie

Fragmentované fosilie dinosaura nalezl tým doktora Denvera Fowlera v prérijní oblasti Hell Creek v americkém státě Montana.

Tvor, který žil na konci éry dinosaurů v době před 70 miliony lety, měl silné drápy – větší než ostatní členové skupiny alvarezsauridů (Alvarezsauridae), do které patří.

hooks Drápy (háky) kapitána Hooka | zdroj: Dickinson Museum Center

Alvarezsauridi byli dlouhonozí hmyzožraví dinosauři s úzkými zobáky plnými malých, zato ostrých, zubů. Paleontologové předpokládají, že jejich hlavní potravou byl hmyz, zejména termiti.

V říši dinosaurů patřil "kapitán Hook" s délkou necelé dva metry mezi menší tvory. Ve skupině alvarezsauridů zase k těm největším.

K čemu peří, kapitáne?

Jeho tělo bylo pokryto peřím, které se však peří současných ptáku příliš nepodobalo. Připomínalo spíš lidské vlasy. Zjevně sloužilo jako ochrana před zimou, a jak naznačuje choholka, pernatý a vějířovitý útvar na hlavě (viz hlavní foto), mohlo být užitečné také při namlouvání partnerky nebo zastrašování protivníka.

Peří není u dinosaurů neobvyklé. Nějakou formu opeření na hlavě, na hrudi či na zádech měli skoro všichni. Až s dalším evolučním vývojem se peří uplatnilo při létání.

Objev "kapitána Hooka" popisují vědci v odborném žurnálu  Cretaceous Research a na webu Muzea dinosaurů v Dickinsonu.

IMG_6748_stitchxdex-1024x380 Prérijní oblast v Montaně, kde vědci nalezli fosilie kapitána Hooka | zdroj: Dickinson Museum Center