Říkali mu Rudý ďábel. Už v 19. století jezdil v elektromobilu stokilometrovou rychlostí

29. 4. 2021 – 11:05 | Technologie | Pavel Jégl | Diskuze:

Říkali mu Rudý ďábel. Už v 19. století jezdil v elektromobilu stokilometrovou rychlostí
Camille Jenatzy se svou manželkou oslavuje 29. dubna 1899 nový rychlostní rekord, který dosáhl se svým elektromobilem - 105,3 kilometru za hodinu. | zdroj: Profimedia

Elektromobily jsou dnes pokládány bezmála za výkřik techniky. Jenže už v devatenáctém století jeden z nich překonal stokilometrovou rychlost.

Nastává věk elektromobility? Kdepak, to se nám jen vrací dějiny.

Důkazem je elektromobil La Jamais Contente (Věčně nespokojená), na kterém před 122 lety, památného 29. dubna 1899, Camille Jenatzy jako první člověk v silničním vozidle překonal rychlost 100 kilometrů za hodinu. Tuto hranici pokořil ve vozu vlastní konstrukce 109 let před tím, než Elon Musk vyrobil ve své fabrice Tesla Motors první elektromobil – Teslu Roadster.

Doutník nacpaný bateriemi

Ve vozidle doutníkového tvaru se Belgičan, přezdívaný pro barvu svých vlasů, temperament i odvahu Rudý ďábel, řítil v oblasti obce Achères u Paříže rychlostí 105,3 kilometru za hodinu. 

profimedia-0166631756 Rudý ďábel Jenatzy při své rekordní jízdě. | zdroj: Profimedia

Jenatzyho vůz poháněly dva elektromotory o celkovém výkonu 50 kilowattů, které čerpaly energii ze 100 článků olověných baterií. Karoserie byla vyrobena z lehké slitiny hliníku – partinia. Technický „zázrak“ o hmotnosti 1450 kilogramů měl dřevěná loukoťová kola s kaučukovými pneumatikami.

Jenatzy závodil a překonával rekordy v době, kdy elektromobily na silnicích převládaly nad auty se spalovacími motory

Křižík i Edison by měli radost

Potom ale nastal zlom. Byla objevena nová snadno dostupná ložiska ropy. Ze spalovacích motorů zmizela zdraví nebezpečná startovací klika, kterou nahradil elektrický startér, a především – Henry Ford v roce 1908 nastartoval pásovou výrobu levného modelu T (Plechové Lízinky).

Paradoxem zůstává, že historie automobilové dopravy mohla vypadat jinak – Ford společně s Thomasem Edisonem původně plánoval masovou výrobu elektromobilů.

Teď se nicméně elektromobilita vrací. Radost by z toho měli nejen Jenatzy nebo Edison, ale patrně i František Křižík Také on se už v devatenáctém století podílel na konstrukci elektromobilů.

__________________________

Camille Jenatzy čtrnáct let závodil v autech s různými druhy pohonu. Zažil bezpočet nebezpečných situací i havárií. Paradoxně však zemřel na lovu. Pozvali ho na něj v roce 1913 přátelé.

U Habay la Neuve v belgických Ardennách se Jenatzy během lovu schoval se za křoví a ze žertu imitoval zvířecí zvuky tak dokonale, že se jeden z lovců, belgický politik Alfred Madoux, se domníval, že je v těch místech divoký kanec, vystřelil a trefil. Přátelé ihned naložili Jenatzyho do vozu a vezli do nemocnice.

Závodník a inovátor však cestou vykrvácel. Tak se splnila jeho věštba, že zemře v automobilu své oblíbené značky Mercedes - jenže nebylo to při závodech.

Zdroje:
Wikipedia, New Atlas

Nejnovější články