Sestavena ohromující simulace vesmíru. Je jako stroj času

13. 9. 2021 – 19:33 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Sestavena ohromující simulace vesmíru. Je jako stroj času
zdroj: Profimedia

Vědci vytvořili virtuální model, kterým můžete cestovat k počátkům vesmíru. Je volně přístupný.

Je to největší a také nejrealističtější simulace vesmíru, která kdy byla vytvořena. Dostala jméno Uchuu, což v japonštině znamená kosmos. A co je podstatné – můžete do ní nahlédnout přes stránky kosmických simulací Skies & Universes, kde je tento virtuální vesmír volně přístupný.

Sestavil ho pomocí superpočítače mezinárodní tým astrovědců a počítačových expertů pod vedením japonského astrofyzika Tomoaki Išijamy z univerzity v japonské městě Čiba.

simulation-2000x1200bd Výřezy ze simulace Uchuu. | zdroj: kredit-Tomojaki Išijama

Simulace zobrazuje celý vesmír - obsahuje jeho kompletní historii trvající 13,8 miliardy let – od Velkého třesku až po současnost. Je obsažena v krychli o velikosti hrany 9,63 miliardy světelných let, jejíž prostor zahrnuje 2,1 bilionu částic. Vědci ji popisují v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomic Society.

Svatozář i nicota

Virtuální vesmír byl vytvořen pro studium struktur vesmíru. Je zaměřen na temnou hmotu a temnou energii, které tvoří většinu (96 procent) rozpínajícího se vesmíru a které jsou jeho hlavními hybateli.

Tmavé oblasti jsou zóny nicoty – prázdnoty. V jasných oblastech kosmické sítě je soustředěna temná hmota. Vytváří tam halové jevy – svatozáře. V jejich středu existuje naše realita tvořená galaxiemi, jako je Mléčná dráha.

Z následující ukázky ve videu jsou patrné gigantické rozměry vesmíru.

Sestavit takový virtuální vesmír byl nadlidský úkol. Vědci proto využili služeb superpočítače ATERUI II., nejvýkonnějšího zařízení svého druhu, které určeno pro astronomické výpočty. Využili 40 000 jader superpočítače a za 20 milionů počítačových hodin získali tři petabajty (tři miliony gigabajtů dat).

Výlet k počátku

K datům můžete přistupovat online. Pro výlet do Uchuu je nemusíte všechny stahovat. Simulace má komprimované výstupy.

„Uchuu je úžasný stroj času. Můžete v něm cestovat do různých období historie vesmíru a sledovat, co se tam dělo, cituje web Andaluského institutu pro astrofyziku (CSIC) astronomku Julii Ferrerovou.

Universe Today, Skies & Universes, SSIC