V Číně roste unikátní 'zelené město': Bude plně soběstačné

MAGAZÍN - Technologie autor: šar

Už za tři roky se v Číně zrodí unikátní "zelené" město - plně soběstačné díky geotermickým a fotovoltaickým zařízením v budovách, elektrickým dopravním prostředkům a tisícům stromů mezi stavbami a ulicemi. Stojí za ním tým italských architektů ze studia Stefano Boeri Architetti, lidé, kteří vytvořili takzvaný Vertikální les v Miláně, píše italský deník La Repubblica. 

Stefano Boeri a jeho tým staví v čínském městě Nanking další vertikální les. A v Číně mají ještě velkolepější plány

Stefano Boeri a jeho tým staví v čínském městě Nanking další vertikální les. A v Číně mají ještě velkolepější plány,zdroj: Profimedia.cz

Dosud jsme byli zvyklí na to, že se stavěly objekty přispívající k ochraně životního prostředí, jako jsou futuristické věže pohlcující jemný prach či zdi absorbující smog; používaly se zvláštní materiály vyrobené z obnovitelných zdrojů. Mnohem složitější je však realizovat projekt městského celku se všemi službami, který by měl ty nejlepší vlastnosti.

První město, které by mělo být postaveno do konce roku 2020 a které bude odpovídat trvale udržitelnému rozvoji, si objednalo město Liou-čou v Číně - v oblasti, která patří ve světě k těm, které jsou nejvíce zasaženy smogem. Rozkládat se bude na ploše 175 hektarů podél řeky Liou-ťiang v provincii Kuang-si Čuang na jihu země.

Podle projektu by v něm mělo bydlet 30 tisíc lidí. Stát tu budou nejen rezidenční budovy, ale také komerční a rekreační objekty, hotely, dvě školy a nemocnice. Je to takový malý experiment, který má ukázat, zda je možné městský model z laboratoře přenést do jiných oblastí světa.

Každá budova bude energeticky autonomní a vybavená systémy umožňujícími udržitelný rozvoj. Geotermie bude využívána pro vytápění interiérů. Na všech střechách budou solární panely, které budou akumulovat co nejvíce obnovitelné energie. V Liou-čou Forest City, jak byl projekt pojmenován, budou moci jezdit pouze elektrické automobily a městská síť bude napojena na svou větší sestru, vysokorychlostní trať, kde budou jezdit moderní vozy neznečišťující životní prostředí. Především však různé konstrukce - některé postavené do výšky a jiné do šířky - stejně jako společné prostory a ulice, budou přímo zaplaveny zelení: v alejích, na náměstích na balkonech a průčelích budov bude 40 tisíc stromů a jeden milion rostlin více než stovky druhů.

Tyto přírodní plíce pomohou nemálo snížit koncentraci smogu v atmosféře. Až bude zelené město hotovo, mělo by každoročně absorbovat kolem 10 tisíc tun oxidu uhličitého, který se stane nejlepším hnojivem pro rostliny, a 57 tun jemného prachu. Naopak by město mělo produkovat 900 tun kyslíku ročně, a tím výrazně zlepšit kvalitu vzduchu, který lidé dýchají. A jako by to nestačilo, jsou zde i další výhody zeleně, která bude rovněž plnit roli "pokrývky" pomáhající snižovat teplotu ve městě a tedy i globální oteplování. Zeleň také tlumí hluk a v lesících se mohou usazovat ptáci, hmyz a malí živočichové.

Jde o velmi promyšlený a funkční projekt, k němuž se připojují další velká města: v Lausanne je to Cedrová věž a v Šen-čenu, Šanghaji a Nan-ťingu vertikální lesy.

Tagy: Čína zahraničí moderní technologie energetická politika památky a architektura inovace a technologie ekologie a ochrana životního prostředí

Zdroje: ČTK