Války bez pilotů? Stíhačka řízená umělou inteligencí odlétala 17 hodin a zvládla i souboje
19. 2. 2023 – 19:50 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Umělá inteligence se jednou stane nástrojem války. A možná to bude dřív, než si myslíme.
Blížíme se k době, kdy vzdušné souboje ve válkách povedou umělé inteligence. Naznačují to testy, které vede Agentura pro pokročilé obranné výzkumné projekty (DARPA), výzkumná a vývojová filiálka amerického ministerstva obrany.
DARPA před několika dny zveřejnila informaci o sérii testovacích letů stíhaček F-16 ve cvičné úpravě VISTA X-62A řízených umělou inteligencí, která se uskutečnila v prosinci 2022.
Zmínila také zkušební let, během něhož stíhačka pilotovaná umělou inteligencí vzlétla, zúčastnila se simulovaných vzdušných soubojů s jinými stíhacími letouny a přistála bez lidské pomoci. Celkem nalétala 17 hodin.
An F-16 fighter jet entirely controlled by artificial intelligence has taken part in simulated aerial fights against other aircraft and landed without human help https://t.co/y3z7YRkKkW
— New Scientist (@newscientist) February 19, 2023
Je to první případ, kdy byla umělá inteligence tímto způsobem zapojena do pilotování vojenského letounu.
Testy, které mohou změnit vzdušné souboje
VISTA je zkratkou pro Variabilní testovací letoun k simulaci letu (Variable In-flight Simulation Test Aircraft). Úpravy provedené během let na tomto letounu umožňují simulovat letové vlastnosti jiných letadel. Je proto užitečný jak pro výcvik pilotů, tak pro testy letů pod řízením umělé inteligence.
Na vývoji systému umělé inteligence pro stíhačku a její vyladění se strojem pracuje Skunk Works, výzkumná laboratoř korporace Lockheed Martin, s firmou Calspan.
Skunk Works už vyvíjela první „neviditelné“ bombardéry F-117 (Lockheed F-117 Nighthawk). Nynější experimenty, na nichž se podílí, mohou změnit vojenské letectví ještě výraznějším způsobem.
„VISTA nám umožňuje paralelně vyvíjet a testovat umělé inteligence s novými konstrukcemi letounů bez posádky,“ řekl magazínu New Scientist ředitel výzkumu ve Škole testovacích pilotů amerického letectva Malcolm Cotting. „Testy už prokázaly, že letoun je schopen provádět komplexní testovací mise s umělou inteligencí,“ upozornil.
Konec pilotů v kokpitech?
Testy umělé inteligence na VISTA X-62A zjevně mají sloužit pro vývoj šesté generace stíhacích letounů v programu Next Generation Air Dominance (NGAD, Vzdušná dominance příští generace). Právě u ní se počítá s výrazným zapojením umělé inteligence a počítačových technologií.
Zatím není jasné, do jaké míry a zda vůbec budou letouny šesté generace řídit lidští piloti. Odpověď na tuto otázku mohou dát zmíněné testy, které budou letos pokračovat.