Vědci objevili na Aljašce nový druh dinosaura s kachním zobákem

23. 9. 2015 – 13:33 | Příroda | pal | Diskuze:

Vědci objevili na Aljašce nový druh dinosaura s kachním zobákem
Kosti Hadrosaura byly nacházeny nejčastěji v USA a Kanadě. Ilustrační foto | zdroj: Profimedia

Nejnovější archeologické výzkumy z oblasti Aljašky podporují teorii o tom, že některé druhy dinosaurů byly schopné přežívat i v mnohem chladnějším klimatu, než se vědci domnívali. Právě na Aljašce byl objeven nový druh Hadrosaura (kachnozubého dinosaura), který žil v tomto nehostinném a chladném podnebí před 69 milióny lety.

Zkamenělé kosti nalezené u aljašské řeky Colvil pocházejí od několika jedinců nového druhu Hadrosaura, který se zde vyskytoval před 69 milióny lety a to v chladném podnebí. Doposud se vědci domnívali, že Hadrosauři žili jen v oblastech, kde jsou tropické teploty a jejich ostatky nacházeli především v USA nebo Kanadě.

Tzv. Severní Hadrosaurus byl schopný přežívat i v zimních měsících. Mark Norell, kurátor v Americkém muzeu přírodní historie v New Yorku, tvrdí, že zvířata žila v chladném prostředí po celý rok, stejně polární druhy zvířat. Teplota v tehdejší Aljašce, tj. v pozdním křídovém období, byla stejná, jaká je dnes např. v oblasti Britské Kolumbie.

Podle nalezený ostatků vědci usuzují, že dinosaurus byl velký asi 2,7 metrů, chodil po dvou i po čtyřech a živil se hrubou vegetací. Nový druh byl pojmenován Ugrunaaluk kuukpikensis, což v jazyce eskymaků znamená, pradávné pasoucí se zvíře.