Vizionář nákladní dopravy vyrazí na americké silnice. Bez nafty a bez řidiče!

1. 7. 2022 – 21:50 | Technologie | Nedd | Diskuze:

Vizionář nákladní dopravy vyrazí na americké silnice. Bez nafty a bez řidiče!
T-pod. Budoucnost nákladní dopravy? | zdroj: Profimedia

Řidiči kamionů chybí v Evropě i Americe. V Česku to je nedostatková profese číslo 1. Řešením mohou být autonomní nákladní auta. S jejich konstrukcí výrazně pokročila švédská firma Einride.

Z křížovek a z legendární scénky s Felixem Holzmannem víte, že průkopník českého divadla na tři je (Josef Kajetán) Tyl. A pokud byste v budoucnu v nějaké křížovce narazili na švédského průkopníka autonomní nákladní dopravy na sedm, zkuste „Einride“.

Švéd dobývá Ameriku

Už několik let křižují americké silnice samořiditelná nákladní auta. Avšak musí mít v kabině řidiče, který jízdu kontroluje, anebo vůz doprovází mobilní podpůrný tým.

Tentokrát ale Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) schválil autonomní kamion pro provoz na veřejných komunikacích bez povinnosti dozoru na silnici.

První povolení tohoto druhu pro nákladní auta dostal kamion T-pod švédské technologické společnosti Einride, píše žurnál New Atlas.

Nenadávejte na šoféra. Žádný tam nesedí

Vůz s elektrickým pohonem je osazen sadou palubních senzorů obsahující kamery, radary a zařízení typu LiDAR, které měří vzdálenost z času šíření laserového paprsku odraženého od snímaného objektu.

Kamion kontroluje lidský operátor, ale pouze dálkově. Na silnici nepochybně upoutá futuristickým designem.

enride.tech.283 Současnost (vpravo) a budoucnost (vlevo) kamionové dopravy. | zdroj: kredit-Einride

T-pod, který doma ve Švédsku firma Einride testuje od roku 2018, začne po veřejných komunikacích ve státe Tennessee převážet zboží mezi sklady korporace GE Appliances letos ve třetím čtvrtletí.

„Vytváříme udržitelnější a účinnější dodavatelský řetězec pomocí zvýšené elektrifikace a automatizace v našich výrobních a distribučních operacích,“ cituje New Atlas z prohlášení Billa Gooda, viceprezidenta GE Appliances pro dodavatelský řetězec.

Chybí vám řidiči? Máme řešení

T-pod uveze až 26 tun, vyvine rychlostí 85 kilometrů za hodinu a na jedno nabití ujede 200 kilometrů. Jeden operátor přitom může dohlížet až na deset vozů.

Vůz by mohl pomoci vyřešit nedostatek řidičů. Je patrný jak v Americe, tak v Evropě. Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia upozorňuje, že řidiči kamionů jsou nejvíc nedostatkovou profesí v Česku a odhaduje, že v zemi jich chybí na 10 tisíc.

Provoz T-podu je také o 60 procent levnější, než kdyby v kabině seděl řidič. Zaměstnavatel ušetří na jeho platu a pojištění. Einride už přijala objednávky od německého řetězce Lidl, švédské dopravní společnosti Svenska Retursystems a dalších velkých spedičních firem.

Zdroje:
New Atlas, Einride

Nejnovější články