Země pomalu tepe, jako by měla srdce. A vědci to neumí vysvětlit

6. 7. 2021 – 18:03 | Příroda | Ladislav Loukota | Diskuze:

Země pomalu tepe, jako by měla srdce. A vědci to neumí vysvětlit
Sluncem zalitá severní hemisféra Země. | zdroj: Profimedia

Země nemá srdce, ale jádro. Přesto „tepe“. Jeden tep jí trvá 27,5 milionu let. A vědci dosud neví, co ho vyvolává.

Tep naší planety, který ohraničuje velké geologické události, zjišťovali geofyzici Newyorské univerzity. Ve svém výzkumu, publikovaném na webu Science, zpřesnili jeho dosavadní odhady.

Má planeta pravidelný tep?

Analýza dat z posledních 260 milionů let naznačila, že tento pomalý tektonický tep nám může vysvětlit některé dosud nepochopené geologické jevy.

„Mnoho geologů se domnívá, že geologické události jsou v čase náhodné. Naše studie ale dává statistické indicie naznačující, že spolu souvisejí a náhodné nejsou,“ řekl Michael Rampino, geolog z Newyorské univerzity a hlavní autor studie magazínu Science Alert.

Geovědci studovali stáří 89 geologických událostí, které se odehrály v posledních 260 milionech let.

Výsledkem jejich studie je zjištění, že jeden cyklus, který ohraničuje seskupení geologických událostí, jakými jsou suchozemská i oceánská vymírání, výkyvy mořské hladiny, velké erupce sopek i rychlé přesuny kontinentálních desek, trvá 27,5 milionu let.

Dosud odhady trvání cyklu skákaly mezi 26 miliony a 30 miliony lety. Nové přesnější poznatky geovědců by měly spojit významné události planety s nyní vyměřeným cyklem, a tak odhalit, co za planetárním tepem stojí.

„Cykličnost je realitou, ale zatím nevíme, co je její příčinou,“ přiznal jeden z autorů studie, tektonický geolog Allan Collins z univerzity v australském Adelaide.

Pulz Země může ovlivnit klima

O existenci cyklu se mluví v konspiračních kruzích zejména v souvislosti s dopady asteroidů a komet a masovými vymíráními na Zemi. Planetární pulz je však založen na fyzice a poznatcích zemského jádra.

Vědci dospěli k poznání, že v jádru naší planety existují gigantické rotující proudy roztavené horniny, které mají určitou periodicitu. Autoři studie předpokládají, že právě cyklické tektonické pulzy jsou výsledkem projevů změn klimatu v minulosti a mají základ v chování našeho planetárního jádra a pláště.

Studium planetárního cyklu každopádně není u konce. Vědcům ho neusnadňuje to, že na projevy tohoto pulzu si nejspíš ještě počkáme. Další zemský tep bychom podle studie měli zaznamenat až za 20 milionů let.

Science, Science Alert