Animace ukazuje brutální způsob, jakým Země získala Měsíc

11. 1. 2021 – 10:02 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Animace ukazuje brutální způsob, jakým Země získala Měsíc
Srážka vznikající Země s protoplanetou nazývanou Theia. | zdroj: Profimedia.cz

Vznik Měsíce před miliardami let je dosud zahalen tajemstvím. Patrně za něj však vděčíme vesmírné katastrofě. Vědci tuto hypotézu ověřovali pomocí počítačových simulací. Jednu z nich zpracovali ve videu.

Většina astronomů předpokládá, že Měsíc se zrodil při jedné z planetárních srážek, které byly v dřívějším vesmíru časté.

Srážku popisuje teorie Velkého impaktu (The Giant Impact Formation, nebo Big Splash). Mladá Země se při ní před 4,510 až 4,425 miliardou let střetla s protoplanetou nazvanou Theia o velikosti Marsu a hmotnosti 66×1019 až 84×1019 tun, což je 11 až 14 procent hmotnosti Země.

Povrch obou těles se při nárazu zahřál a horniny se roztavily. Povrchový materiál obou těles byl vymrštěn do vesmíru. Mračna hornin s vyvrženými úlomky vytvořila na oběžné dráze kolem Země prstenec, která se nabaloval na největší horninu - až vznikl Měsíc.

Tuto teorii ověřovali pomocí simulací na superpočítači astrofyzici z Durhamské univerzity na severovýchodě Anglie. Výsledky své práce popisují v časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Část jedné simulace, při které Měsíc vznikl, zpracovali ve videu.

Měsíc se vytvořil při simulaci, kdy Theia narazila tečně do Země. Pokud nerotovala, vznikl jeden zárodečný Měsíc. Když jí dodali rotaci, vznikly dva, které se poté mohly srazit.

Srážka by mohla vysvětlovat rozdílný vzhled přivrácené a odvrácené strany Měsíce. Menší protoměsíc mohl dopadnout na část druhého tělesa, kterou teď vidíme jako přivrácenou stranu Měsíce, a vytvořit tam velké pánve.

Velkým impaktem se dá vysvětlit malé železné jádro Měsíce. V době, kdy Theia do mladé Země narazila, byla hmota obou těles diferenciována a železo koncentrováno v jejich jádru.

Autoři však připomínají, že k potvrzení Velkého impaktu to zatím nestačí. Plánují další sérii simulací.

Zdroje:
Academic.oup.com, Dur.ac.uk

Nejnovější články