Autonomní auta mohou být už dnes bezpečnější než auta řízená lidmi
6. 9. 2023 – 20:33 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Samořízená auta dělají pokroky a začínají být v provozu bezpečnější než průměrní řidiči.
Letos uplynulo už 10 let od chvíle, kdy první samořízený (autonomní) automobil vyrazil na silnice do běžného provozu. Od té doby tento typ aut urazil značnou cestu – co do kilometrů, tak technologie.
V srpnu začaly samořízené taxíky společností Waymo (Google) a Cruise (GM) jezdit ulicemi San Franciska. A nejsou to jen testovací jízdy. Robotické taxíky poskytují placené služby.
Během jediného týdne se tyto vozy staly účastníky dvou vážných nehod. Timothy Lee však na serveru Ars Technica píše, že už nyní existují data, která ukazují, že samořízené vozy jezdí ulicemi bezpečněji než vozy řízené lidmi.
„Obě společnosti (Waymo a GM) zaznamenaly v průběhu testování aut bez řidiče celkem 102 nehod. Může se to zdát hodně, ale stalo se to během více než devíti milionů kilometrů jízdy. To znamená, že na každých 90 000 kilometrů připadá jedna nehoda,“ píše Lee.
Byly to však až na výjimky drobné kolize v nízkých rychlostech, při nichž nehrozilo zranění. A většinu z těchto kolizí, jak prokázala vyšetřování, zavinil lidský řidič.
Laťka pro samořízená auta leží vysoko
„Pouze ve dvou případech (během testů ve Phoenixu) Waymo narazilo do jiného vozidla,“ píše Lee. „V prvním případě ztratil motocyklista ve vedlejším pruhu kontrolu nad motorkou a spadl z ní. Auto sice zabrzdilo, ale nedokázalo se vyhnout nárazu do motocyklu, který byl bez řidiče. V druhém případě se před Waymo vřítilo jiné vozidlo, robotický vůz prudce zabrzdil, ale srážku už neodvrátil.“
Ani samořízeným vozům se přirozeně nevyhýbají vážné nehody. Nejznámější je smrtelná kolize vozu společnosti Uber v březnu 2018. Testovací vůz tehdy v noci na ulicích města Phoenixu srazil chodkyni, která přecházela vozovku.
Množství vážných nehod je přitom vyšší u vozů, které mají pouze režim autopilota – ta ale nejsou chápána jako skutečná autonomie.
Lee ve svém článku pro Ars Technica zdůrazňuje, že „není řidič jako řidič“. „Menšina řidičů, včetně mladistvých, starších lidí a řidičů pod vlivem alkoholu má na svědomí neúměrně velký podíl nehod. Pozorný, odpovědný a zkušený řidič se do nich dostává výrazně méně často. Pokud tedy chceme, aby samořízené vozy jezdily stejně dobře jako tento typ řidiče, musí pro ně laťka ležet výrazně výš než na průměru.
Kdy ovládnou silnice?
Lee upozorňuje, že bude nutné další testování a ladění algoritmů, než samořízené vozy dosáhnou schopností těch nejlepších řidičů. Na běžný komerční provoz v dohledné době nedosáhnou.
Technologický reportér Cade Metz v deníku The New York Times píše, že s přibývajícím počtem autonomních aut na silnicích bude nejspíš stoupat i počet nehod, u kterých se budou vyskytovat a které budou vyvolávat značnou pozornost.
„Zatímco u vozů řízených lidmi odpovědnost za bezpečnost nakonec padá na hlavu řidiče, u samořízených vozů budou i drobné kolize odpovědností velkých společností,“ připomíná Metz a k nejbližší budoucnosti autonomních aut podotýká:
„Samořízené vozy musí překonat schopnosti nejlepších řidičů. Nynější míra nehodovosti, byť je nízká, nestačí k tomu, aby v dohledné době tyto vozy zaplnily ulice světových měst.“