Blíží se kometa, která může zastínit hvězdy na naší obloze

6. 3. 2023 – 9:25 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Blíží se kometa, která může zastínit hvězdy na naší obloze
Kometa ISON při těsném přiblížení ke Slunci v roce 2013. Nově objevená kometa C/2023 A3 se na obloze objeví mnohem jasněji. Pokud ovšem přežije sluneční paprsky v září 2024. | zdroj: Profimedia

Do centra sluneční soustavy přilétá kometa, která by mohla být viditelná pouhým okem.

Nově objevená kometa se poprvé po 80 000 letech přiblíží ke Slunci a na podzim 2024 by mohla jasně zazářit na naší obloze.

Během svého očekávaného přiblížení k Zemi může být tato hromada ledu, kamení a prachu stejně jasná jako nejjasnější hvězdy na obloze.

Jasná jako Venuše

Blížící se kometu C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), jak je patrné z dat na webu Minor Planet Center, vypátrali v lednu a únoru nezávisle na sobě dva týmy astronomů – první pomocí teleskopu ze sítě ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) v Jižní Africe, druhý dalekohledem na Purpurové hoře v Číně.

Portál EarthSky informuje, že C/2023 A3 se teď nachází mezi Saturnem a Jupiterem. Pohybuje se rychlostí 290 664 kilometry za hodinu a k Zemi se nejvíc přiblíží 13. října 2024.

Astronomové vypočítali, že kometa oběhne Slunce pouze jednou za 80 660 let. Při této cestě kolem naší hvězdy k ní bude nejblíž (v bodě nazývaném perihelium) 28. září 2024, píše se na EarthSky.

Kometa, zastarale vlasatice, je těleso složené ze zmrzlého oxidu uhličitého, metanu a vody smíchané s prachem a různými nerostnými látkami. Obíhá po výstředné eliptické dráze kolem Slunce. Je pro ni typický ohon směřující od Slunce. Vzniká zahříváním komety sluneční radiací a obsahuje prach.

Zda spatříme kometu v celé její kráse, není jisté. Závisí na tom, jestli zůstane celá. Komety se často se rozpadají, když se přiblíží ke Slunci, které je ohřívá.

Pokud se kometa skutečně udrží pohromadě, může být podle EarthSky viditelná v amatérských dalekohledech už v červnu 2024, tedy ještě před tím, než proletí mezi Zemí a Sluncem na své cestě do perihelia.

V periheliu se bude nacházet nízko nad východním obzorem a pro mnoho pozorovatelů na Zemi nemusí být viditelná. Až se ale na své pouti sluneční soustavou přehoupne k Zemi, objeví se na obloze výš.

Nejlépe viditelná bude kometa příští rok koncem října, kdy se na večerní obloze přesune přes západní část souhvězdí Hada do souhvězdí Hadonoše.

Při pohledu ze Země může být kometa během svého průletu kolem Země podle EarthSky stejně jasná jako nejjasnější hvězdy na obloze. Může dosáhnout zdánlivé hvězdné magnitudy -5 a zářit jako Venuše, nejzářivější z planet.

Nejnadějnější vlasatice

O C/2023 A3 toho zatím mnoho nevíme, neznáme ani její velikosti. Astronomové zatím diskutují o jejích šancích přežít průlet kolem Slunce.

Astrofyzik Qicheng Zhang z Pensylvánské univerzity v řetězci zpráv v debatní skupině pro astronomy shrnuje poznatky o kometě a označuje C/2023 A3 za nejnadějnější vlasatici posledních let, která by mohla být viditelná pouhým okem. Varuje však, že naději na tuto vyhlídku může Slunce zmařit.

„Přežití komety C/2023 A3 je sice slibné, ale v tuto chvíli není zaručeno,“ píše Zhang.