Čína ukazuje nejrychlejší vlak světa. Má jezdit 600 km/h, ale není jasné kdy a kde

20. 7. 2021 – 18:50 | Technologie | Nedd | Diskuze:

Čína ukazuje nejrychlejší vlak světa. Má jezdit 600 km/h, ale není jasné kdy a kde
Nový čínský maglev vyjíždí z hangáru. | zdroj: Profimedia

Číňané vyvinuli supervlak, který má překonat nejen Posázavský pacifik, ale i japonské maglevy.

Čína představila v úterý světu nový vlak, který se může vznášet rychlostí 600 kilometrů za hodinu. Futuristická souprava typu maglev se pohybuje pomocí magnetické levitace.

Čínská státní média oznámila, že to je nejrychlejší vlak na světě. Avšak nepřipomněla, že nemá kde jezdit, protože tratě pro vlaky maglev mezi městy nebo provinciemi ještě nebyly postaveny a není jasné, kdy a kde postaveny budou.

Jede, jede mašinka

Vlaky maglev vyvíjí několik zemí už desítky let. Jejich trať tvoří supravodivé magnety. Magnety jsou také součástí vlakové jednotky.

Vzájemným působením magnetů je vlak nadzvednut několik centimetrů nad povrch trati. Současně ho lineární elektromotory posouvají vpřed.

Maglevy nebrzdí valivý odpor, protože nemají kola. Omezuje je jen odpor vzduchu, který se však dá snížit aerodynamickou konstrukcí.

Dosud nejvyšší rychlost, 603 kilometrů za hodinu, naměřili maglevu 21. dubna 2015 na zkušební dráze v japonské prefektuře Jamanaši.

Maglevy vyvíjejí v Evropě zejména Němci. Jejich rychlejšímu vývoji (nejen v Německu) však brání vysoké náklady a také to, že musí mít zvláštní kolejovou infrastrukturou,

Přepíše Babiš své snění?

Nynější čínský maglev vyvinuli a vyrobili ve městě Čching-tao na východním pobřeží. Čína využívá tuto technologii bezmála dvacet let. V Šanghaji se nachází krátká trať pro vlaky maglev vedoucí z mezinárodního letiště Šanghaj-Pchu-tung do města.

profimedia-0622334294 Magnetický vlak míjící stanici . | zdroj: Profimedia

Raketa, parní lokomotiva Roberta Stephensona, v roce 1829 dosáhla závratné rychlosti 48 km/h. Své možnosti parní mašiny vyčerpaly v roce 1938, kdy v Anglii lokomotiva Mallard jela 202 km/h. Potom rychlostní limity bořily lokomotivy dieselové a elektrické. Držitelem aktuálního světového rekordu klasické železnice typu kolejnice-kolo je od roku 2007 s rychlostí 574,8 km/h francouzský TGV. Vlak typu maglev jel zatím nejrychleji 21. dubna 2015 na dráze v japonské prefektuře Jamanaši. Naměřili mu 603 km/h.

Agentura Reuters píše, že při rychlosti 600 kilometrů za hodinu by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala 2,5 hodiny. Letadlo přitom stejnou vzdálenost překonává za tři hodiny a běžný rychlovlak za 5,5 hodiny.

Patří se připomenout, že Andrej Babiš ve svém spisku O čem sním, když náhodou spím snil o rychlovlaku mezi Prahou a Brnem, který by cestující mezi metropolemi Čech a Moravy přesunul za 40 minut. Čínský maglev by to s rozjezdem i brzděním mohl zvládnout za necelou půlhodinku...

Zdroje:
Railway Technology

Nejnovější články