Číňané chtějí vyzkoušet raketový útok na asteroid ‚soudného dne‘

10. 7. 2021 – 17:34 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Číňané chtějí vyzkoušet raketový útok na asteroid ‚soudného dne‘
Fiktivní asteroid blížící se k Zemi. | zdroj: Profimedia

Lidstvo dosud nemá vyzkoušený způsob, jak odvrátit přílet zabijáckého asteroidu, který může zničit celá města, anebo dokonce vyhladit naši civilizaci. Číňané to chtějí změnit.

Čínští vědci chtějí vyslat 23 raket na velký asteroid a ověřit, zda by jejich nárazy vychýlily jeho dráhu.

Až udeří dvě desítky raket...

Tým výzkumníků z Čínské akademie věd pomocí simulací zjistil, že 23 nosných raket Dlouhý pochod 5 (Čchang-Čeng 5) by mělo při simultánním zásahu vychýlit asteroid z jeho původní dráhy o vzdálenost rovnající se 1,4násobku poloměru Země.

Své výpočty vědci modelovali vůči planetce Bennu, která obíhá kolem Slunce.

Bennu je asteroid o průměru půl kilometru, jehož trajektorie protíná oběžnou dráhu Země. Patří mezi jedenáct planetek, které mohou ohrozit naši planetu.

1165751-aaa-720x405 Asteroid Bennu ve srovnání s ikonickými stavbami západního světa. | zdroj: NASA/JPL

Astronomové spočítali, že v září 2135 by Bennu mohl zasáhnout Zemi. Pravděpodobnost odhadli na 1 ku 2700.

Náraz půlkilometrového a na Zemi 79 milionů tun těžkého tělesa by mohl zdecimovat lidskou civilizaci. Jeho dopad by se svou silou rovnal explozi 80 tisíc atomových bomb svržených na Hirošimu.

Američané otestují trpasličí asteroid

Ve studii publikované v magazínu Icarus počítají čínští experti s tím, že horní stupeň rakety se od kosmické lodi při misi na asteroid neoddělí, což vesmírnému ‚kamikadze‘ dodá větší pohybovou energii.

Není však jasné, zda Čínská národní kosmická agentura (CNSA) bude ochotna na experiment obětovat dvě desítky raket, které jsou pro její vesmírný program klíčové, počítá s nimi pro lety na Měsíc a k Marsu.

Podobnou misi už připravuje americká vesmírná agentura NASA. Jejím cílem ale bude menší asteroid – planetka Didymos o průměru 160 metrů.

V projektu DART (Double Asteroid Redirect Test) vypustí americká agentura na přelomu let 2021 a 2022 sondu, která o několik měsíců později do planetky narazí s cílem alespoň nepatrně, o zlomky procenta, pozměnit její trajektorii. Případné odchylky dráhy potom budou astronomové sledovat dalekohledy ze Země.

A co scénář z Armageddonu?

Vědci z NASA a Národního úřadu pro jadernou bezpečnost také předložili plán na projekt s názvem HAMMER. Jeho cílem je v případě reálné hrozby nasměrovat na asteroid loď naloženou jadernou municí. Její výbuch by měl těleso rozmetat.

V takovém scénáři, popsané v kasovním trháku Armageddon, by však na Zemi mohly dopadaly úlomky asteroidu. Proto také většina expertů dává přednost vychýlení vesmírného tělesa.

A nakolik je reálné, že do Země narazí ničivý asteroid? Experti z Královské univerzity (Imperial College) v Londýně vyčíslili pravděpodobnost, že během příštích sta let zasáhne Zemi asteroid o průměru sto metrů na jedno procento. A desetkrát méně pravděpodobný je scénář, podle něhož do Země narazí těleso o velikosti Bennu nebo ještě větší.

Icarus