Co se mohlo stát s ponorkou Titan

22. 6. 2023 – 19:40 | Technologie | Pavel Jégl | Diskuze:

Co se mohlo stát s ponorkou Titan
Ponorné plavidlo Titan společnosti OceanGate Expeditions. | zdroj: Profimedia

Ponorné plavidlo mířící k vraku Titaniku se zhroutilo. Rozdrtil ho tlak vody. Posádka neměla šanci havárii přežít.

Havárie miniponorky Titan, která s pětičlennou posádkou plula k vraku Titaniku, upozorňuje na rizika spojená s hlubokomořskou turistikou, píše v magazínu The Conversation Stefan B. Williams, profesor robotiky z Univerzity v Sydney, expert na robotické ponorky.

Titan nebyl běžnou ponorkou (submarine), ale ponorným plavidlem (submersible), upozornil Williams. Od ponorky se lišil omezenou zásobou energie, proto musel mít podpůrnou mateřskou loď, která plavidlo dopravila na místo určení. Byla jí Polar Prince.

Trosky Titanu, který který patřil společnosti OceanGate Expeditions a vezl kromě šéfa firmy Stocktona Rushe britského dobrodruha Hamishe Hardinga, francouzského znalce Titaniku Paula-Henriho Nargeoleta a britského podnikatele s pákistánskými kořeny Shahzadu Dawooda a jeho syna Sulemana, teď leží pouhého půl kilometru od vraku Titaniku. Ve čtvrtek je objevily dálkově řízené ponorky pobřežní hlídky. Byly mezi nimi zpozorovány úlomky ocasního kuželu i přistávací rám ponorného plavidla. 

Profesor Williams ještě před objevem trosek rozebíral, co se mohlo stát, když posádka mateřské lodi v pondělí po hodině a 40 minutách od ponoru ztratila s Titanem kontakt.

1. Zhroutil se trup ponorky

Trup Titanu je tvořen uhlíkovými vlákny a konstruován tak, aby odolal vysokému tlaku vody. Jakákoli závada ale může narušit jeho celistvost a plavidlo se může v okamžiku zhroutit.

Profesor Williams ve svém článku připomněl, že na konstrukci podmořských plavidel se zpravidla používá pouze ocel nebo titan. Výhodou uhlíkových vláken je nízká hmotnost. U ponorek jsou však považována za nevyzkoušený materiál. „Když selžou, mohou proto selhat katastrofálně,“ poznamenal Williams.

Kontakt s Titanem ztratila posádka mateřské lodi v době, kdy měla ponorka plout v hloubce 3 500 metrů. V ní na každý čtvereční centimetr konstrukce působil tlak více než dvou tun.

Na webu OceanGate se píše, že ponorka je vybavena zařízením sledujícím stavu trupu v reálném čase. Zařízení podle Williamse patrně zahrnuje tenzometry.

Tenzometr je druh senzoru, který dokáže měřit jak působící sílu, tak nepatrné deformace materiálu vznikající v důsledku změn tlaku a tahu.

Přes tento „systém včasného varování“ se nedá vyloučit, že trup se zhroutil. V takové hloubce by prolomení trupu bylo zničující. „Pokud se něco pokazilo, u pláště ponorky je velká šance, že se to pokazilo hodně,“ řekl Williams. „Když tlaková komora selže, je to, jako kdyby vybuchla malá bomba,“ upřesnil.

Experti pobřežní stráže z prvních snímků usuzují, že právě taková „katastrofická imploze“ plavidla, tedy opak exploze, byla příčinou havárie, kterou nikdo neměl šanci přežít. Smrt nastala ve zlomcích sekundy.

Co implozi způsobilo? Mohla to být nějaká skrytá vada, únava materiálu nebo poškození, kterého si před ponorem nikdo nepovšiml.

Na tom, že plášť nevydržel tlak vody, nemusí být nic divného. Titan měl v USA certifikaci pouze pro ponory do hloubky 1300 metrů. Při svých výpravách s turisty se však potápěl až do hloubky 3800 metrů. Do ní se spouštěl z mateřské lodi v mezinárodních vodách. A tam americká jurisdikce nesahá.

2. Vypadlo napájení

Titan je plavidlo na bateriový pohon. „Vzhledem k tomu, že ztratil veškerý kontakt s mateřskou lodí, mohl nastat výpadek napájení,“ napsal profesor Williams.

V takovém případě ale Titan mohl shodit závaží, vynořit se a plavidlo by zůstalo kompaktní. Trosky, které byly nalezeny až poté, co Williams napsal článek, ale svědčí o tom, že se plavidlo rozpadlo.

3. Na palubě vypukl požár

Další možností je, že na palubě vypukl požár, třeba v důsledku elektrického zkratu. To by mohlo ohrozit elektronické systémy pro navigaci i řízení plavidla.

titanic-location-2 Expedice vyrazila k Titaniku na mateřské lodi Polar Prince z přístavu St John's. | zdroj: Profimedia

„Požáry v uzavřeném prostředí ponorek mívají katastrofální následky,“ upozorňuje Williams. „Proto jsou také v ponorkách zakázány pleťové krémy a líčidla na bázi ropy, která při požáru zvyšují nebezpečí intoxikace lidí na palubě.

Jenže požár by sotva způsobil pozorovaný rozpad ponorky.

4. Ponorka narazila do překážky

Titan mohl narazit na cosi, co vyčnívalo ze dna, nebo bylo unášené proudem. Pro malé ponorky mohou být nebezpečné i ztracené rybářské sítě z trawlerů.

Ponorné plavidlo mohlo také vrazit do vraku Titaniku. Srážka mohla vést k poškození trupu a k implozi.

Uhlíková vlákna jsou pevná, ale křehká, při nárazu se mohou se rozpadnout jako talíř z porcelánu.

Shrnuto: Z dosavadních poznatků vyplývají se tedy jako nejpravděpodobnější příčina havárie jeví varianta 1, tím spíš, že americké námořnictvo vojenským sonarem z dob studené války zaznamenalo zvukovou anomálii, která mohla být implozí turistické ponorky.

Zdroje:

Nejnovější články