Ejhle člověk! Vědci narazili ve vesmíru na signály inteligentních bytostí - lidí

23. 12. 2020 – 17:11 | Vesmír | Ladislav Loukota | Diskuze:

zdroj: Profimedia

Vesmír je plný paradoxů - a tady je jeden z nich: Astronomové pátrali po stopách mimozemšťanů, objevili přitom stopy pozemšťanů.

Po cizích civilizacích pátráme už desítky let. Prohledáváme vesmír čím dál dokonalejšími teleskopy, vypouštíme sondy s poselstvími pro mimozemšťany.

Nikdo se však neozývá. Nezaznamenali jsem ani náznak toho, že kdesi ve vesmíru existuje jiná vyspělá civilizace. Že by s námi mimozemšťané nechtěli komunikovat?

Ve stopách rádiových vln

V posledních letech se jejich hledači zaměřují na nový trend – na hledání technosignatur. Jsou to známky rádiových vysílání, které má podle našich předpokladů produkovat technologie vytvořená inteligentními bytostmi, aniž by tím chtěla jinou civilizaci informovat o své existenci.

Tým belgického astronoma Jeana-Luka Margota využil v letech 2018 a 2019 radioteleskop Green Bank v Západní Virginii k tomu, aby pozoroval 31 hvězd podobných Slunci, u nichž by se dala očekávat přítomnost nám podobných životních forem. Nakonec astronomové našli signály, které byly kandidáty na technosignatury. A bylo jich dokonce záplava, víc než 26 milionů, přesně 26 631 913!

Skončilo to ale zklamáním. Jejich analýza, zveřejněná na serveru arXiv, ukázala, že měly společný původ – pocházely ze Země, od naší civilizace.

Byly to stopy našich vlastních radiových signálů, které pocházejí z elektroniky a vzájemného působení elektromagnetických polí, které vytváříme. Vznikají ze satelitní navigace, mobilních sítí, letecké dopravy, ale i mikrovlnek nebo bezdrátového internetu.

Algoritmus, který badatelé použili všechny signály správně klasifikoval jako technologické, potom ale většinu z nich vyhodnotil jako signály pozemského původu. Zbývalo 4539 signálů, které dávaly naději na mimozemský původ.

"Pokud je na obloze detekován signál v několika směrech, můžeme si být naprosto jisti, že jeho zdrojem je člověk. Mimozemský signál z vysílače nacházejícího se v mezihvězdných prostorech by byl detekován pouze v jednom směru. U takových signálů bylo nutné hledat zdroj," vysvětlil Margot.

Všechny zbývající vědci pečlivě analyzovali. Nakonec ale byli zklamáni – prokázalo se, že také pocházejí z lidské činnosti.

Marnost nad marnost?

Výzkum Jeana-Luka Margota bychom nicméně neměli pokládat za marný. Ukazuje, jakou povahu technosignatury (pozemské i jiné) můžou mít a odhaluje úskalí hledání cizí civilizace – při sledování oblohy astronomům víc a víc překážejí naše vlastní vynálezy, a neplatí to jenom pro světelný smog.

Výzkum může zlepšit metody, kterými bychom technosignatury v budoucnu mohli hledat – Margot s jeho spolupracovníci se zaměřili i na to, jak nedetekovat signály, které sami vydáváme.

Na základě výzkumu bychom mohli sestavovat algoritmy, které nám ve vlastním technologickém šumu pomohou odhalit signály od jiných hvězd.

To samozřejmě neznamená, že signály od mimozemšťanů přijdou. Bylo by ale ironií, kdyby se ukázalo, že vesmír kolem nás je plný civilizací, ale náš vlastní komunikační smog jejich signály jednoduše přehluší.

Pomoci při hledání jiných civilizací by každopádně mohly plánované teleskopy umístěné za odvrácenou stranou Měsíce, který je bariéra proti rádiovému šumu ze Země.

GreenBankRadioSignal Počítačový obrázek teleskopu Green Bank, s jehož pomocí pátrali astronomové po signálech cizí civilizace. | zdroj: Credit: Breakthrough Listen / Danielle Futselaar