Naděje pohasla. Astronomové zjistili, že planeta Vulkán ze Star Treku neexistuje

11. 3. 2023 – 10:09 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Fascinující svět Star Treku. | zdroj: Profimedia

Nová studie dospěla k závěru, že planeta, která měla společnou polohu s fiktivním světem Star Treku, neexistuje. Pro fanoušky startrekovského světa to může být skličující.

V roce 1966 měl premiéru televizní seriál Star Trek. Divákům představil postavu důstojníka Spocka pocházejícího z planety Vulkán (Vulcan), která obíhá kolem skutečné hvězdy 40 Eridani A. Vulkán byl pouštní svět pozemského typu obývaný humanoidní a vyspělou rasou Vulkánců (Homo Eridani), kteří ovládali stavbu warpových pohonů.

Nic víc než sci-fi

Když před necelými pěti lety astronomové zaznamenali domnělou exoplanetu, která měla obíhat kolem hvězdy 40 Eridani A, vyvolali mezi fanoušky Star Treku vlnu nadšení. Sociální sítě zaplavila oznámení typu „Objevena skutečná planeta Vulkán“ doprovázená snímky Spocka - po otci Vulkánce, po matce člověka.

vulcansmaller Umělecká představa fiktivní planety Vulkán, 40 Eridani B. | zdroj: kredit-JPL/Caltech

Teď ale vše ukazuje na to, že radost byla předčasná. Planeta 40 Eridani B, tedy Vulkán, zůstane ve světě sci-fi, stejně jako příběh o Vulkáncích. (Obyvatelnost planety byla nemyslitelná vzhledem k její předpokládané blízkosti hvězdě, kterou obíhala za pouhých 42 dnů.)

Nová studie, publikovaná na vědecké databázi arXiv, prověřovala existenci kandidátů na exoplanety. U 40 Eridani B dospěla k závěru, že takový objekt neexistuje. Tým vedený astronomkou ze Státní univerzity Ohio Katherine Laliotisovou ve studii píše, že „signál připisovaný exoplanetě pocházel z povrchu hvězdy 40 Eridani A“.

40 Eridani B byla (zdánlivě) vystopována metodou radiální rychlosti. Její princip je jednoduchý – když planeta obíhá kolem hvězdy, mění její spektrum. Jednoduchost ale v tomto případě nezaručuje jistotu.

U 40 Eridani A se ukázalo, že pozorované změny byly důsledkem anomálií na povrchu této hvězdy. Shodovaly se s frekvencí jejího otáčení.

A co když ji přece jen objevíme?

Bohužel, povzdechnou si tvůrci startrekovského světa i jeho obdivovatelé. Je to opravdu škoda, protože možnost propojit tento fiktivní svět s naším skutečným světem by byla inspirativní.

Není však nutné věšet hlavu. Naše technika, kterou pozorujeme cizí hvězdy, není dokonalá. Ale pořád se zdokonaluje. Nedá se proto vyloučit, že u hvězdy 40 Eridani A jednou nějakou planetu, tedy Vulkán, přece jen nalezneme. A s ní objevíme i kousek fascinujícího světa Star Treku.