Objevena gigantická černá díra o hmotnosti 40 miliard Slunci

26. 8. 2019 – 1:05 | Vesmír | Radek Chlup | Diskuze:

Objevena gigantická černá díra o hmotnosti 40 miliard Slunci
Ilustrace obří černé díry, jejíž gravitační pole je v jisté oblasti časoprostoru tak silné, že žádný objekt včetně světla nemůže oblast opustit | zdroj: Profimedia

Astronomové identifikovali obra, který se řadí mezi nejmasivnější z dosud objevených černých děr.

Černá díra Holm 15A se nachází ve středu galaxie Holmberg 15A, která patří do kategorie galaktických titánů. Výzkum vedený astronomem Kianuschem Mehrganem, publikovaný v The Astrophysical Journal, obsahuje její první přímé měření.

Masivnější než supermasivní

K analýze hvězdné kinematiky Holmberg 15A použili astronomové Schwarzschildovy orbitální modely z nových spektrálních pozorování s širokým polem, pořízených systémem dalekohledů Very Large Telescope.

Astronomové tak zjistili, že Holm 15A je 40miliardkrát těžší než Slunce. Vymyká se tedy i z kategorie supermasivních černých děr, které mají hmotnost 100 tisíc až 10 miliard Sluncí.

Holm 15A je podstatně větší, než naznačovala první měření. "Holm 15A není jen dosud nejhmotnější, ale je také čtyřikrát až devětkrát větší, než se očekávalo vzhledem k hvězdné hmotnosti galaxie a rozptylu hvězdné rychlosti," upozorňují vědci ve zprávě o svém výzkumu. (Hmota černých děr se mění s jasem a hustotou centrální hvězdné plochy.)

Jak vznikl temný obr?

Holm 15A má ale vážného konkurenta – kvasar TON 618. Na základě nepřímých měření je jeho součástí černá díra 66miliardkrát těžší než Slunce.

I tak bude v případě černé díry v galaxii Holmberg 15A horizont událostí, známý jako Schwarzschildův poloměr, obrovských rozměrů. Temný obr pohltí oběžné dráhy všech planet ve svém okolí, nakonec pozře i některé z nich.

Vědci ve zkoumání Holm 15A pokračují. Provedou složitější a podrobnější modelování a porovnávání výsledků. Chtějí vědět, jak černá díra vznikla. Mohou se tak dozvědět i to, jak často se černé díry rodí.

Studie vyšla v časopise The Astrophysical Journal a dostupná je na arXiv