Plavba do budoucnosti. Elektrická loď letí nad hladinou
27. 11. 2023 – 17:59 | Technologie | Nedd | Diskuze:
Bez emisí i nárazů vln. Elektrická loď s „křídly“ vyrazí už v příštím roce s pasažéry na pravidelnou linku. Bude to první elektrický trajekt, který létá nad vodou.
Stejně jako elektromobily nejsou ani elektrické lodě novou myšlenkou. Na počátku dvacátého století jezdila Clara Fordová po Detroitu raději elektrickým autem než některým z hlučných a čoudících modelů T, které začal vyrábět její manžel Henry.
Zhruba ve stejné době se v Londýně po Temži tiše plavily luxusní elektrické čluny, které využívaly zastávek v docích k dobití baterií a doplnění šampaňského do barů.
Po více než sto letech křísí elektrické lodě – samozřejmě v moderním provedení – švédská společnost Candela Technology AB. A nejsou jen hudbou vzdálené budoucnosti.
Elektrická loď pro městskou dopravu se má plavit s pasažéry na pravidelné lince ve Stockholmu už v příštím roce. Třicetimístný model P-12 jezdí rychlostí 46 kilometrů za hodinu a obyvatelům stockholmského souostroví zkrátí cestu do zaměstnání a ze zaměstnání zhruba na polovinu.
Plavidlo „létá“ pomocí hydrofoilů, tedy vztlakových ploch, které zvedají trup lodi nad hladinu. Používají je také surfaři. Jsou vlastně obdobou aerodynamických křídel, která pomáhají letadlům odlepit se od země.
Hydrofoily snižují odpor vody, což plavidlu umožňuje dosahovat vyšších rychlostí při nižší spotřebě energie. P-12 zvládne i dvoumetrové vlny. Plavba takovou lodi je navíc komfortní, protože vlny, které nenarážejí do trupu, téměř necítíte.
Výhodou této technologie je také to, že za sebou nezanechává přeje, což je důležité při plavbě po řekách.
Loď pro městskou dopravu je dlouhá 12 metrů a její baterie mají kapacitu 252 kilowatthodin, což je zhruba trojnásobek ve srovnání s běžným elektromobilem. Baterie dodávají energii dvěma motorům o celkovém výkonu 340 kilowattů.
Loď P-12, stejně jako další modely společnosti Candela, využívá k vyzdvižení trupu hydrofoily z uhlíkových vláken, které jsou řízeny počítačem. Díky nim loď spotřebuje o 80 procent méně energie, než kdyby její trup prorážel hladinu.
Systém řízení se dokáže přizpůsobit vlnám, větru a vodním proudům, až stokrát za sekundu upravuje úhel hydrofoilů, což udržuje loď ve stabilní poloze.
„Je to první křídlový elektrický trajekt na světě. Díky svému designu je velmi úsporný. To mu umožňuje velký dojezd i při vysoké rychlosti, což není u tradičních lodních trupů možné,“ vysvětluje na portálu Candely Erik Eklund, který ve společnosti řídí sekci komerčních plavidel.
Plavidlo je dokonce energeticky úspornější než hybridní autobusy, které jezdí po Stockholmu. Na jednoho pasažéra a ujetý kilometr spotřebuje 0,1 kilowatthodiny elektřiny. Baterie je možné naplno dobít za méně než hodinu.
Elektroloď se začne s pasažéry plavit na trase dlouhé 1,5 km mezi předměstím Ekerö a centrem Stockholmu, což zkrátí 55minutovou cestu do práce na pouhých 25 minut. Poté chce společnost linky rozšiřovat na další oblasti.
„V mnoha městech jsou dnes běžné přetížené silnice, zatímco vodní cesty – nejstarší dopravní infrastruktura lidstva – zůstávají nevyužívány. P12 z nich udělá zelené dálnice,“ píše se na portálu společnosti Candela.