Šlápni na to, Dave! Před 50 lety jel člověk poprvé v elektromobilu na Měsíci
31. 7. 2021 – 8:33 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:
Psal se 31. červenec 1971 a na Měsíc poprvé vyjeli astronauti s elektromobilem. Bylo to nejdražší auto poháněné energií z baterií, které kdy člověk sestrojil. V unikátním videu můžete vidět, jak vypadala jízda z místa řidiče.
Elektromobily jsou pokládány bezmála za výkřik techniky. Jenže už před půlstoletím, 29 let před tím, než Elon Musk vyrobil ve své fabrice Tesla Motors první elektromobil, s nimi jezdili lidé po Měsíci
Lunární rover byl poprvé součástí mise Apolla 15. Astronauti James Irwin a David Scott s ním na přelomu července a srpna 1971 podnikli tři expedice do okolí, při kterých zkoumali terén a sbírali horniny a vzorky půdy.
Rallycross v lunární pustině
Jak jízda v lunárním roveru vypadala, ukazuje video, které digitálně zpracovalo studio Dutchsteammachine. Pomocí počítače pracujícího s umělou inteligencí upravilo záznam do plynulé podoby šedesáti snímků za sekundu a do 4K vysokého rozlišení.
Pokud si pamatujete na historické záběry astronautů na Měsíci z přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, víte, že byly rozmazané, zrnité a roztrhané. Byly nahrané technikou, která umožňovala jen dvanáct snímků za vteřinu.
Mezi původním záznamem a videem zpracovaným k padesátému výročí první jízdy lidí po Měsíci je nebetyčný rozdíl.
Rover několikanásobně rozšířil akční rádius průzkumníků Měsíce. Při předchozích výpravách byli astronauti omezeni pouze na pěší vycházky, limitované několika hodinami, na které měly jejich skafandry zásoby kyslíku a vody.
Terénní průzkumné vozidlo zkonstruovalo a sestrojilo během sedmnácti měsíců sdružení korporací Boeing a General Motors. Celkem byly postaveny čtyři vozy, po jednom pro Apollo 15,16 a 17, jeden rover byl záložní.
Nápad Hitlerova konstruktéra
Duchovním otcem projektu lunárního roveru byl Wernher von Braun, konstruktér nacistů a později konstruktér raket, kterými do vesmíru a k Měsíci létali Američané. Do programu Apollo ho prosadil v polovině šedesátých let.
Dvousedadlový rover hliníkové konstrukce poháněly čtyři elektromotory, které čerpaly energii ze stříbro-zinkových baterií. V přední části byla namontovány dálkově ovládaná kamera a parabolická anténa.
Pomocí ovladače ve tvaru T umístěného mezi sedadly, který připomínal oj žebřiňáku, se řídily čtyři motory a brzdy.
Jednoduchá navigace byla založena na průběžném načítání vzdálenosti a směru přes použití směrového ukazatele.
Nejdražší elektromobil světa
Původní rozpočet počítal s cenou lunárního roveru 19 milionů dolarů. Konečný účet se však nakonec vyšplhal na 38 milionů tehdejších dolarů, což odpovídá téměř 200 milionům dnešních dolarů. To z měsíčního vozu dělá nejdražší elektromobil všech dob.
Na závěr mise na Měsíci odvezli astronauti rover do bezpečné vzdálenosti od lunárního modulu a namířili kameru tak, aby mohl být sledován vzlet modulu zpět na běžnou dráhu Měsíce.
Rovery byly ponechány na povrchu Měsíce, kde rozšířily seznam lidmi vytvořených objektů, obdobně jako sovětská automatická vozítka Lunochod 1 a 2.
Harrison Schmitt z mise Apollo 17 o měsíčním automobilu řekl: „Rover byl spolehlivým, bezpečným a pružným měsíčním průzkumným vozem. Splnil vše, co jsme očekávali. Bez něj by byly hlavní vědecké objevy Apolla 15, 16 a 17 nemožné a tím pádem i současné pochopení vývoje Měsíce.“
Zážitková jízda
Jízda zvrásněným terénem byla užitečná pro vědu a skvělý zážitek pro astronauty. Svědčí o tom další video natočené v roce 1972 Johnem Youngem, členem posádky Apolla 16.
Young filmoval zkušební jízdu parťáka Charlie Dukea. Po téměř padesáti letech záznam upravil do plynulé digitální podoby počítačový grafik Denis Širajev.
Projížďku, při které dosáhl rychlosti 17 kilometrů za hodinu, si Duke vysloveně užívá.