Ruští kosmonauti létali do vesmíru s pistolí a mačetou. Měli k tomu zvláštní důvod

14. 9. 2022 – 20:33 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Alexej Leonov při prvním výstupu člověka do vesmíru v březnu 1965. Památný okamžik. | zdroj: Profimedia

Vesmír je prostor, kde lidé ještě neválčili. Přesto si tam brali zbraně.

Magazín IFL Science připomíná, že sovětští a později ruští kosmonauti létali do vesmíru se střelnými zbraněmi. Do jejich výbavy patřila pistole TP-82 se třemi hlavněmi, dvěma na náboje a jednou na světlice. V její rozkládací pažbě se nacházela výsuvná mačeta, která mohla posloužit také jako lopatka.

Během letu byla pistole uložena v kovovém kanystru. Za předpokladu, že se vše odehrávalo podle plánu, zůstal kanystr zavřený. Nakonec si zbraň odnesl velitel kosmické lodi jako dar.

TP-82 byla ve výbavě všech sovětských a ruských posádek v letech 1982 až 2006.

Pistole byla dokonce umístěna na palubě vesmírné stanice ISS v sadě pro nouzové přežití. Zacházet s ní se museli učit také američtí astronauti, kteří létali na stanici v ruských lodích Sojuz.

TP-82_ax_M Pistole TP-82 s příslušenstvím. | zdroj: One Hal3544/Public Domain

Potom byla pistole vyřazena a nahrazena moderní poloautomatickou pistolí Makarov s ráží 9 milimetrů, oblíbenou ruskými speciálními jednotkami.

Na místě je otázka: K čemu brát pistoli do vesmíru? Proti mimozemšťanům?

Vysvětlení je překvapivé a zároveň prosté.

profimedia-0339911836 Pistole Makarov. | zdroj: Profimedia

Věděli medvědi, že kosmonauti nemají zbraně?

Sovětští kosmonauti byli při vesmírných letech vybaveni přenosnou soupravou pro přežití v krizové situaci. Sada obsahovala konzervy, teplé oblečení, lano a další vybavení pro případ, že by kabina dopadla daleko od stanoveného místa a kosmonaut by musel přežít jeden nebo dva dny v divočině.

Dnes, v době navigačních systémů, to je nepředstavitelné, ale před několika desítkami let to bylo jiné.

Alexej Leonov, první člověk, který vystoupil do otevřeného vesmíru, a Pavel Běljajev přistáli po poruše palubního počítače 956 kilometrů od plánovaného místa dopadu.

Spolu trávili dva dny a noc v odlehlé části Uralu, kde se pohybovalo velké množství medvědů.

A právě z tohoto důvodu se do nouzového balíčku zařadila pistole. Kosmonauti nebyli ozbrojeni kvůli nebezpečím ve vesmíru, ale proto, aby se mohli chránit na Zemi, pokud se ocitnou mezi medvědy či vlky.

V posledních letech se s pistolí přestalo létat. Stala se nepovinnou součástí nouzového balíčku a Rusové ji s sebou do vesmíru neberou, řekl IFL Science expert na ruský vesmírný program James Oberg.

Nejvyšší čas, aby s sebou Rusové přestali vozit zbraně také na Ukrajinu.

IFL Science