Rychlejší než internet. Vesmírná sonda vyslala laserem na Zemi video s kočkou

19. 12. 2023 – 22:21 | Technologie | Nedd | Diskuze:

Rychlejší než internet. Vesmírná sonda vyslala laserem na Zemi video s kočkou
Na monitoru ve štábu podpory mise je zobrazena kočka Taters na prvním streamovaném videu ve vysokém rozlišení, které bylo odesláno laserem z hlubokého vesmíru, a také příchozí datový tok. | zdroj: Kredit-NASA/JPL-Caltech

Videa s dovádějícími kočkami patří k těm nejoblíbenějším. Potvrzuje to experiment DSOC (Deep Space Optical Communications), za kterým stojí americká vesmírná agentura NASA a její Laboratoř tryskového pohonu (JPL).

Laserový přístroj na palubě sondy Psyche odeslal ze vzdálenosti 31 milionů kilometrů na Zemi video s patnáctivteřinovým snímkem kočky jménem Taters. Zvíře na něm příznačně honí světlo z laserového ukazovátka.

Byl to klíčový test technologie přenášející data ze vzdáleného vesmíru, která má usnadnit budoucí lety posádek k dalekým planetám, informuje web JPL.

Pětkrát rychlejší než internet v Česku

Sonda Psyche odstartovala 13. října na vrcholu rakety SpaceX Falcon Heavy a nyní letí k 16 Psyche, zvláštnímu kovovému asteroidu v hlavním pásu mezi Marsem a Jupiterem. Kočičí video v ultravysokém rozlišení na Zemi vyslalo 11. prosince její zařízení Deep Space Optical Communications, které dokáže vysílat i přijímat signály v blízké infračervené vlnové délce.

„Přestože se vysílání uskutečnilo ze vzdálenosti milionů kilometrů, dokázala sonda odeslat video rychleji než většina širokopásmových internetových připojení,“ upozorňuje Ryan Rogalin, vedoucí vědecký pracovník pro elektroniku přijímače projektu.

Přenosová rychlost dosahovala 267 megabitů za sekundu a signálu trvalo urazit osmdesátinásobek vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem 101 sekund. Pro srovnání, podle webu Speedtest je průměrná rychlost širokopásmového připojení ve Spojených státech zhruba 219 Mb/s a v Česku 59.

rh5EmQQHqN7LVqvVZLFyAn-1200-80 Počítačová kresba sondy Psyche. | zdroj: Kredit-NASA/JPL-Caltech

Technici NASA přijali signál na Haleově teleskopu na Palomarské observatoři Kalifornského technologického institutu.

„Je to obrovský úspěch. Musíme rozvíjet optickou komunikaci jako klíčový prvek pro budoucí přenos dat. Rozšíření komunikačního dosahu je zásadní pro to, abychom dosáhli dalších objevů a vědeckých cílů,“ cituje magazín Space zástupkyni ředitele NASA Pamelu Melroyovou.

Milujeme Taters!

„Během testovacího vysílání přenášíme náhodně generovaná data. Abychom ale tuto významnou událost udělali ještě významnější, rozhodli jsme se vytvořit zábavné video,“ vysvětluje kočičí video Bill Klipstein z Laboratoře tryskového pohonu.

3LeN7WKL7UJxh9BtQzP7sY-1200-80 Schéma laserového experimentu, ve kterém sonda Psyche komunikovala s teleskopy na Zemi. | zdroj: Kredit-NASA/JPL-Caltech

Taters je domácím mazlíčkem jednoho ze zaměstnanců laboratoře. Součástí videa jsou i technické údaje o laseru a datovém toku či dráha sondy Psyche a schéma kopule observatoře Palomar. V levém dolním rohu je také zobrazena tepová frekvence kočky, její barva, a dokonce zbývající počet kočičích životů.

„Video po přijetí na Palomaru jsme odeslali do JPL přes internet a toto připojení bylo pomalejší než signál přicházející z hlubokého vesmíru. JPL odvedla úžasnou práci. Všichni milujeme Taters,“ cituje časopis Space Ryana Rogalina z NASA.