Běhání prospívá zdraví víc, než se domníváte

VIDEO MAGAZÍN - Člověk autor: Ladislav Loukota

Běhání posiluje kondici a výrazně snižuje riziko předčasné smrti. Na vzdálenosti, kterou uběhnete, přitom tolik nezáleží, zjistila nová studie.

Rocky Balboa (Sylvester Stallone) během své běžecké dávky

Rocky Balboa (Sylvester Stallone) během své běžecké dávky,zdroj: Profimedia.cz

Běhání prospívá zdraví. To je známá věc. Tým výzkumníků se ale tentokrát pokusil upřesnit, nakolik je prospěšné.

Data jejich práce vycházejí ze srovnání 14 různých starších studií, které studovaly různou metodikou vztah běhání a rizika předčasné smrti.

Povaha takové metastudie má výhody i nevýhody – dokonale srovnat víc různých prací je složité. Pokud ale většina studií dochází k podobným výsledkům, existuje jen malá šance, že by se výzkumníci mohli mýlit.

Méně rizikoví běžci

Studie sledovala 230 tisíc lidí. Deset procent byli běžci, zbytek sloužil ke srovnání. Jejich zdraví monitorovali experti v průběhu 5,5 až 35 let (podle různé metodiky té, či oné práce).

Skoro 26 tisíc sledovaných lidí přitom během tří a půl dekád zemřelo. Ukázalo se přitom, že běžci mají o 27 procent nižší riziko předčasné smrti.

profimedia-0363828203borisjoggingupr

Britský premiér Boris Johnson během kondičního běhu s novozélandskou ministryní zahraničí Julií Bishopovou v Londýně. Snímek pochází z doby, kdy byl Johnson šéfem britské diplomacie,zdroj:Profimedia.cz

Detailněji je ze studie patrné, že běhání o 30 procent snižuje riziko srdeční choroby a o 23 procent riziko smrti vlivem nádorového onemocnění. Není přitom ani třeba běhat dlouhé trasy.

Pro to, abychom snížili riziko předčasné smrti stačí v týdenním součtu 50 minut. Optimální rychlost běhu pro zdraví je přitom 8 až 13 kilometrů za hodinu.

Selský rozum by naznačoval, že běh je efektivní zejména pro redukci váhy. Běhání ale prospívá i chodu kardiovaskulárního systému, dýchání a činnosti mozku. Snižuje i riziko získané cukrovky.

Technicky vzato, studie pohybové aktivity naznačují, že stejného nebo podobného efektu by bylo možné dosáhnout i jinými druhy pohybu - plaváním, cyklistikou, rychlejší chůzí.

Nedávno jsme zmínili práci, podle níž alespoň 38 minut denní chůze významně snižuje riziko předčasné smrti. Pro běh to platí rovněž, jen s tím, že běhat stačí necelých deset minut denně.

Běhání nežere čas

V běhu se spojuje jak vysoká efektivita času vůči námaze (vydáte stejnou energii za výrazně kratší čas), tak přístupnost. Málokdo má doma bazén, anebo má čas na ten veřejný chodit každý den. Totéž platí o cyklistice. Jezdíte v teplých měsících často? Skvěle, ale co v těch chladnějších?

Stále samozřejmě platí, že recept 'běhejte' nemůže nutně platit pro všechny. Lidé se zhoršenou pohybovou aktivitou či funkcí srdce by určitě neměli vyrážet vstříc maratonu. Taktéž pokud bydlíte v Pekingu nebo Dillí, kde má ovzduší špatnou kvalitu, bude venkovní běh spíše škodlivý než prospěšný.

Obecně ale platí, že věnovat se běhu je pro většinovou populaci spíše dobrý nápad, který může k délce života připsat nejenom významný počet roků navíc, ale zároveň prodloužit i život aktivní.

... a ještě několik rad, jak na to.

Studie byla publikována v časopise British Journal of Sports Medicine.


Tagy: úmrtí beh kondice věda a poznání kardiovaskulární onemocnění vědecký výzkum a studie zdraví