Chobotnice žily na Zemi už před dinosaury. Důkazem je tento tvor

13. 3. 2022 – 23:58 | Příroda | Nedd | Diskuze:

Chobotnice žily na Zemi už před dinosaury. Důkazem je tento tvor
Seznamte se, Syllipsimopodi bideni. | zdroj: Profimedia

Chobotnice patří nejpodivnějším obyvatelům planety. Ani ryba ani rak, zato inteligence na vysoké úrovni a podle nových poznatků kořeny v daleké minulosti, desítky milionů let před prvními dinosaury.

Chobotnice jsou fascinující tvorové. Jsou obdařeny inteligencí, staví si podmořské zahrádky z různobarevných předmětů, umí řešit rébusy a důmyslně plánovat lov. Jsou odlišní od všech ostatních měkkýšů – skupiny, pod jejíž hlavičkou si představíme spíše netečné plže či mlže.

Naše poznatky o historii řádu chobotnic jsou dosud chatrné. Nová studie publikovaná v odborném žurnálu Nature Communications ji doplňuje o pozoruhodný poznatek: chobotnice obývaly planetu už před dinosaury.

Záznam starý 329 milionů let

Paleontologové nalezli nejstaršího známého předka chobotnic. Odhalili ho ve fosilii staré 328 milionů let. Z toho je patrné, že tito hlavonožci se zrodili ještě před tím, než se na Zemi objevili první dinosauři, což bylo před 253 miliony let.

Fosilii objevili vědci ve vápencovém útvaru Bear Gulch v Montaně. V roce 1988 ji věnovali Královskému muzeu v kanadském Ontariu.

Desítky let tam bez povšimnutí ležela ve skladu, zatímco vědci zkoumali pozůstatky žraloků a dalších tvorů pocházejících z tohoto naleziště. Potom ale jeden z nich – Christopher Whalen, paleontolog z přírodovědného muzea v New Yorku – zpozoroval na jednom ze vzorků deset drobných chapadel otisknutých ve vápenci a také otisky přísavek.

„Tohle leželo v muzeu od osmdesátých let minulého století a nikdo si neuvědomoval, jak to je důležité,“ řekl Whalen deníku The Guardian.

Poté, co experti nález detailně analyzovali, dospěli k závěru, že patří chobotnici. Hlavonožec měřil pouhých dvanáct centimetrů a od současných chobotnic se lišil počtem chapadel. Zatímco ty nynější jich mají osm, pravěké se oháněly deseti. Každé chapadlo mělo dvě řady přísavek.

Objev je unikátní tím, že se fosilie vůbec zachovala. Zpravidla přetrvají jen fosilizované kosti. Ty však chobotnice nemá.

Na fosilii jsou přitom patrné i známky váčku, který patrně sloužil k vystřikování tmavé tekutiny, díky níž mohl tvor uniknout predátorům. Stejnou obranu využívají také nynější hlavonožci,

Biden s deseti chapadly

„Je to úžasný nález. Posouvá to předky dnešních chobotnic mnohem dál do minulosti, než jsme předpokládali,“ cituje The Guardian zoologa Mikea Vecchioneho z Amerického muzea přírodní historie ve Washingtonu.

Vědci na základě vzhledu pravěkého tvora usuzují, že obýval mělké vody tehdejšího tropického oceánu.

Tvora pojmenovali Syllipsimopodi bideni podle amerického prezidenta Joe Bidena. Výzkumníci ujišťují, že to nemá co dělat s jeho věkem – Biden je v 79 letech nejstarší americký prezident. Název je prý poctou jeho snaze snižovat emise.

Nature Communications, The Guardian