‚Děsivá Barbie‘ ohromila astronomy. Svítí tisíckrát jasněji než supernova

10. 5. 2023 – 18:54 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

‚Děsivá Barbie‘ ohromila astronomy. Svítí tisíckrát jasněji než supernova
Hvězda, ze které černá díra vyrobila „špagetu“. | zdroj: Profimedia

Astronomové pozorují nejsvítivější a nejenergičtější hvězdu rozervanou černou dírou.

Ze smrtelných křečí hvězdy, kterou roztrhala supermasivní černá díra, se ve vzdáleném vesmíru zrodil gigantický záblesk. Jev dostal přezdívku Děsivá Barbie.

Špageta na vidličce černé díry

Astronomové narazili na jednu z nejsilnějších vesmírných explozí, jakou kdy pozorovali. O svých pozorováních informují ve vědecké databázi arXiv.

Exploze nastala při vzácném jevu nazývaném „slapové roztrhání“ (Tidal Disruption Event, TDE). Nebohá hvězda se dostala příliš blízko k supermasivní černé díře a mocné gravitační síly nepředstavitelně hmotného objektu ji zdeformovaly do tvaru podlouhlé nudle – špagety.

Deformace vznikla tím, že gravitace působící na oblasti hvězdy blíže k černé díře byla mnohem silnější než gravitace na její vzdálenější straně. Tím se hvězda natáhla a začala se omotávat kolem černé díry – jako špageta na vidličce. Proto se takovému úkazu říká také „špagetifikace“ (spaghettification).

Tok horkého plazmatu se kolem černé díry urychlil. Roztočil se do obrovského proudu energie a hmoty a vytvořil jasný světelný paprsek.

Zachytil ho přístroj Zwicky Transient Facility, umístěný na kalifornské observatoři Palomar. Důmyslné zařízení automaticky zaznamenává na obloze tranzientní (přechodné) objekty, například supernovy, gama záblesky, prolétající komety nebo asteroidy a také – „špagetifikované hvězdy“.

Špagetifikovaná hvězda, kterou přístroj ulovil, dostala nezapamatovatelný katalogový název ZTF20abrbeie, což astronomy inspirovalo k pseudonymu „Scary Barbie“ (Děsivá Barbie).

Scary Barbie označují astronomové za nejsvítivější, nejenergičtější a nejdelší hvězdu roztrženou černou dírou.

„Je to naprosto absurdní. Když vezmete typickou supernovu a vynásobíte ji tisíckrát, stále nejsme u toho, jak je Děsivá Barbie jasná – a to supernovy patří mezi nejzářivější objekty na obloze. Děsivá Barbie je nejenergetičtější jev, s jakým jsem se kdy setkal,“ cituje žurnál Live Science astrofyzika Dannyho Milisavljeviče z Purdueovy univerzity v americkém státě Indiana, který se na výzkumu „zářivé špagety“ podílí.

Přechodné jevy, mezi které slapová roztrhání patří, trvají velmi krátkou dobu, což je v astronomii široký pojem – od zlomku sekundy až po několik měsíců. Objevují se a zase mizí.

Událost Děsivá Barbie však trvá už 27 měsíců.

Záblesk, jaký jsme dosud neviděli

„Pozorujeme slapové roztrhání v extrémních časových měřítkách – jedna z nejhmotnějších černých děr trhá masivní hvězdu. Vznikl při tom nejsvítivější přechodný jev ve vesmíru, jeho doba trvání se vymyká všemu, co jsme kdy viděli,“ říká Bhagya Subrayanová, která patří do týmu sledujícího Děsivou Barbie.

Hmotnost supermasivní černé díry astronomové odhadují na 100 milionů hmotností Slunce a hmotnost hvězdy na čtrnáctinásobek Slunce. Světlo z Děsivé Barbie letělo 7,7 miliardy let rozpínající se strukturou časoprostoru, než se dostalo do hledáčku Zwicky Transient Facility,

Tým astronomů z Purdueovy univerzity tuto událost nadále sleduje, aby lépe porozuměl tomu, jak slapová roztrhání vypadají.

„Ve vesmíru je jen málo věcí, které mohou být tak silné a které mohou mít tak dlouhou životnost. Jevy jako Scary Barbie nám otevírají oči. Ukazují další ze zázraků vesmíru,“ upozorňuje Danny Milisavljevic.