Dopravní letadla se změní k nepoznání. Mohou vypadat jako létající křídla

18. 11. 2022 – 20:32 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:

Dopravní letadla se změní k nepoznání. Mohou vypadat jako létající křídla
Airbus ZEROe. Budeme létat ve křídlu? | zdroj: Profimedia

Konstruktéři překreslují tvary dopravních letadel, dávají jim futuristické křivky. Budou ale pasažéři ochotni do nich nastoupit?

Současné konstrukce dopravních letadel pocházejí z padesátých let minulého století. Uprostřed trubka, ve které sedí cestující, a po stranách křídla se zavěšenými proudovými motory.

Tyto létající stroje vás dostanou tam, kam chcete – a také zpět. Koncem třicátých let tohoto století byste ale mohli létat na dovolenou v něčem úplně jiném.

Konstruktéři chystají revoluční změny v dopravních letadlech. Cílem je nižší spotřeba, tedy i nižší emise.

Křídlo, nebo dvoubublina?

Americká vesmírná agentura NASA vypsala soutěž o nejlepší konstrukce letounů, které by byly rychlé a přitom úspornější, píše v rubrice The Future of Everything deník The Wall Street Journal.

NASA chce z nejlepšího modelu, nebo z nejlepších modelů, sestavit prototyp, který by mohl vlétnout v roce 2027. Na konci příštího desetiletí by pak měl být komerčně vyráběn letoun zcela nové konstrukce.

Nové návrhy ještě nebyly zveřejněny. Dá se však předpokládat, že budou vycházet z modelů, které se objevily v obdobné soutěži NASA v roce 2012. Některé z nich agentura připomíná pro inspiraci.

Jedním z těchto konceptů je „dvoubublina“ (double-bubble). Má zdvojený trup. Letoun stále působí známým dojmem, ale jeho zdvojená kabina pojme více pasažérů.

Rozměrnější trup také částečně slouží jako nosná plocha. Finální letoun si tedy podle konstruktérů vystačí s menšími křídly.

NASA-12_concept_a231c „Dvojbublina“ (double-bubble). Letoun se zdvojeným trupem. | zdroj: kredit-NASA

Další letoun, který NASA připomněla jako inspiraci, pochází z Evropy. Je to Airbus ZEROe – zero emission, tedy nulové emise. Křídla a trup splývají do v-tvaru. Pasažér vlastně sedí v křídle.

Letoun využívá upravený proudový motor, který spaluje vodík. Airbus chce jeho prototyp vyrobit do roku 2035.

airbus_zeroe_1765x Čelní pohled na koncept Airbus ZEROe. | zdroj: kredit-Airbus

Možnou podobou budoucích letounů jsou transsonická letadla, která se pohybují na hranici rychlosti zvuku. Jejich výrazným rysem jsou tenká křídla. Díky tomu má letoun menší odpor vzduchu. Některé konstrukce tohoto typu používají podpůrné vzpěry, aby snížily napětí v místě spojení křídel s trupem.

NASA-32_concept_u322y Typy transsonických letadel a s tenkými křídly. | zdroj: kredit-NASA

Ačkoli nejnovější verze Boeingů a Airbusů do svých konstrukcí zařadily nejrůznější novinky z elektroniky i materiálové vědy, tvar dopravních letadel je po sedm dekád téměř stejný. Dva Boeingy 747, jeden z roku 1968 a druhý z roku 2020, od sebe rozeznají jen znalci.

Pracujeme na tom, ale...

Boeing i Airbus už v minulosti představily radikálně nové vize letecké dopravy – jejich realizace však vyžaduje investice, do kterých se nikomu nechce.

„Na pokročilých konfiguracích pracujeme už dvacet let, ale když jsem byl naposledy na letišti, neviděl jsem žádné z nich létat,“ řekl WSJ Brent Cobleigh, vedoucí projektu letových demonstrací a schopností, který vede NASA.

Vzhledem k rostoucím cenám paliv a požadavkům na snížení emisí se však NASA domnívá, že ideální čas na inovaci nastal právě nyní.

Zdroje:

Nejnovější články