Epický snímek trosek supernovy. Umírající hvězda se roztříštila jako skleněná koule

15. 12. 2023 – 20:29 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Snímek pozůstatků supernovy Cassiopeia A (Cas A) z kamery NIRCam teleskopu Jamese Webba. Na obvodu se oblak plynu a prahu leskne jako koule na vánočním stromku. | zdroj: kredit-NASA/ESA/CSA/STScI/Purdue University

Vesmírný teleskop Jamese Webba zachytil epický výjev – pozůstatky supernovy Cassiopeia A. Zobrazil je v dosud neviděných detailech.

Cassiopea A (Cas A) je velkolepý, rozpínající se oblak horkého plynu pocházející z hvězdy, která vybuchla jako supernova. Zabírá 10 světelných let, což je zhruba 96 bilionů kilometrů.

Skenování chuchvalců a vláken plynu kamerou NIRCam (Near-Infrared Camera) z teleskopu Jamese Webba teď odhalilo úchvatné detaily trosek supernovy. Můžete si je prohlížet na webu Evropské vesmírné agentury ESA.

weic2330a Kompletní pohled na vnější obal pozůstatků hvězdy, který se ohromnou rychlostí šíří do mezihvězdného prostoru. | zdroj: kredit-NASA/ESA/CSA/STScI/Purdue University

Na snímku z NIRCam jsou provazce růžovo-oranžové barvy. To je vnitřní obal exploze – shluky plynu a prachu zahřáté otřesy v infračervené oblasti, která je pro naše oči neviditelná. Obsahují prvky jako síra, kyslík, argon a neon, které se jednoho dne začlení do nově vznikajících hvězd.

Supernovu viděli v 17. století

Cassiopeia A se nachází „pouhých“ 11 000 světelných let od nás a je jedním z nejznámějších a nejstudovanějších objektů v Mléčné dráze, naší galaxii. Kromě Slunce je také nejsilnějším rádiovým zdrojem na obloze a má nejvyšší hustotu toku záření.

Záznamy z konce sedmnáctého století naznačují, že její výbuch spatřilo několik astronomů, ale samotný pozůstatek supernovy byl spatřen mnohem později, až v roce 1948.

Oblak plynu astronomy fascinuje. Poskytuje jedinečnou příležitost studovat vývoj hvězdy, jejíž trosky se rozletěly do vesmíru nadzvukovou rychlostí.

Z trosek zářících v rentgenovém spektru vypočítali astronomové hmotnost původní hvězdy – zhruba 20 hmotností Slunce.

Roztříštila se jako sklo

Webbův teleskop je nejvýkonnějším vesmírným dalekohledem, jaký kdy byl sestrojen. Jeho pohled je ostrý jako břitva. Proto bylo by divné, kdyby ho astronomové k pozorování Cas A nevyužili.

Nový snímek v blízké infračervené oblasti je detailní, a to vědcům pomáhá studovat, jak se pozůstatky hvězdy šíří vesmírem.

weic2330b Snímek pozůstatků supernovy Cassiopeia A, kruhový oblak plynu a prachu se složitou strukturou, rozdělený do pěti polí. Podél pravé strany velkého snímku jsou čtyři snímky, které zobrazují zvětšené oblasti. V rámečku 1. se kolem vnější strany vnitřního obalu objevují chuchvalce plynu, které vypadají jako kouř z táboráku. V rámečku 2 jsou tyto kruhy přiblíženy. Vně mlhoviny na hlavním snímku jsou roztroušeny chuchvalce prachu, které jsou na snímku zbarveny žlutě. V rámečcích 3 a 4 jsou přiblížené oblasti těchto chuchvalců. | zdroj: kredit-NASA/ESA/CSA/STScI/Purdue University

„Po všech těch letech studia Cas A konečně vidíme detaily, které nám poskytují převratný pohled na to, jak původní hvězda explodovala. Díky ohromnému rozlišení kamery NIRCam můžeme vidět, jak se umírající hvězda při výbuchu roztříštila a zanechala za sebou vlákna podobná drobným střepům skla,“ cituje časopis Science Alert astronoma Dannyho Milisavljevice z Purdueovy univerzity.