Když vaše dítě začne mluvit později, je to varovný signál
23. 11. 2019 – 18:17 | Člověk | Ladislav Loukota | Diskuze:
Začíná vaše dítě mluvit později než jeho stejně staří kamarádi? Z výzkumu vyplývá, že byste to neměli brát na lehkou váhu. Chcete-li snížit riziko, že dítě bude později nezvladatelné a ve škole zůstane pozadu, věnujte mu víc času.
Děti, které se naučí mluvit později, v mnoha případech mají častěji záchvaty vzteku a horší vyhlídky na další vzdělání.
K takovému závěru dospěli výzkumníci ze Severozápadní univerzity v americkém státě Illinois, kteří sledovali vztah mezi chováním a učením batolat na zatím největším vzorku dvou tisíců jedinců ve věku od 12 do 38 měsíců.
Studie se podrobně zabývala dvouletými dětmi, které znaly 50 a méně slov a/nebo nebyly schopny je skládat do vět. Data z práce naznačují, že korelace mezi učením a sebeovládáním dětí je vysoká – později mluvící děti mají skoro dvakrát častější a intenzivnější záchvaty hněvu.
"Očekávali jsme, že batolata budou vykazovat častější záchvaty vzteku v případě, že jsou unavená nebo frustrovaná," sdělila autorka Elizabert Nortonová. "Mnoho rodičů ani neví, že častější záchvaty mohou být i projevem jiných pozdějších duševních problémů jako je úzkost, deprese nebo ADHD (porucha pozornosti spojená hyperaktivitou)."
Pokud díte začne mluvit později, je pravděpodobné, že bude mít problémy i později. Ve výzkumu to platilo pro 40 procent opožďujících se dětí. Tyto děti mají horší výsledky na základní škole, při pozdějším studiu, ale i menší uplatnění na trhu práce.
Chce to klid a péči
Možná, že část rodičů teď bude bít na poplach a začne servírovat kojencům písmenkovou polévku ráno, v poledne i večer. Zjištění však lze chápat v kontextu dětského vývoje. Platí již zmíněná skutečnost, že korelace není absolutní. Zdaleka ne každé opožděné dítě "skončí na dlažbě".
"Rodiče by neměli panikařit v případě, že sousedovic dítě zná více slov anebo když jejich dítě má zrovna záchvat hněvu," sdělila spoluautorka výzkumu Lauren Wakschlagová. "Nemusí to ještě znamenat, že jejích děti budou potřebovat ve výchově či vzdělávacím systému vyšší pozornost než jejich talentovanější vrstevníci."
Zmíněné šedesátiprocentní většině dětí, které začínají mluvit později, a přitom nejsou ve škole neúspěšné, se patrně dostává od rodičů více pozornosti.
Jinými slovy, pokud chcete omezit riziko, že vaše dítě bude ve škole pozadu a nezvladatelné, věnujte mu více času a obrňte se trpělivostí.
Studie byla publikována v časopise Journal of Applied Developmental Psychology.