Nejen Země, také vesmír se 'globálně' otepluje

14. 11. 2020 – 15:17 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Nejen Země, také vesmír se 'globálně' otepluje
Mlhovina a hvězdy v hlubokém vesmíru. | zdroj: Profimedia

Ze Země leckomu připadá vesmír jako temný, nehostinný a také studený prostor. Poznatky z nového výzkumu proto mohou být překvapivé. Vyplývá z nich, že vesmír je horký. Opravdu horký.

Mezinárodní tým astrofyziků zkoumal teplotní historii vesmíru. Zjistil přitom, že vesmír se v posledních deseti miliardách let stále ohřívá a že v této době vzrostla teplota kosmického plynu, který je v něm rozptýlen, na desetinásobek.

Někdo to rád horké

Skupina, kterou vedl Yi-Kuan Chiang z Centra pro kosmologii a astrofyziku při Státní univerzitě v Ohiu měřila teplotu plynu nacházejícího se v různých vzdálenostech od Země, tedy v různém časovém období vesmíru. Vědci vycházeli z hodnot mikrovlnného záření získaných z Planckova teleskopu a z průzkumu oblohy v projektu Sloan Digital Sky Survey, který poskytuje mapy hlubokého vesmíru i spektra záření vzdálených objektů.

Z kombinace jejich dat a postupem, při kterém využili reliktního záření a světelný posuv, dospěli badatelé k teplotám až ve vzdálenosti deseti miliard světelných let. Tyto teploty potom porovnali s měřením vesmírného plynu v oblastech blízkých sluneční soustavě.

Ve studii publikované v Astrophysical Journal se píše, že podle zmíněného měření v současnosti dosahuje průměrná teplota kosmického plynu, který prostupuje vesmírem, dvou milionů stupňů Kelvina. To je desetinásobek teploty, kterou měl plyn před deseti miliardami let.

(Kelvinova stupnice má stejný rozdíl mezi stupni jako Celsiova. Stupnice však mají různé počátky: 0 °C odpovídá 273,15 K.)

Co za tímto oteplováním vězí? Podle poznatků astrofyziků to jsou neustálé gravitační hroucení temné hmoty a zmíněného vesmírného plynu, který pochází z výbuchů dávných supernov a ve kterém je soustředěna většina hmoty tvořené atomy.

Úplně jiné oteplování

"Gravitace přitahuje hmotu i vesmírný plyn do galaxií a do jejich kup. Tento gravitační tah je tak silný, že se při tom zahřívá pořád víc a víc vesmírného plynu," píše ve vědecké zprávě astrofyzik Chiang.

Nakonec se patří dodat dvě upozornění:

1. Obvyklá definice teploty souvisí s tepelným pohybem částic. Tento způsob měření je však ve vesmíru nepoužitelný, protože látka je v něm nesmírně řídká. Proto se teplota měří pomocí záření.

2. Oteplování vesmíru nemá co dočinění s globálním oteplováním naší planety. Je to důsledek působení gravitačních sil.