Batole vám rozumí dřív, než řekne první slůvko
6. 5. 2022 – 20:10 | Člověk | Pavel Jégl | Diskuze:
Dejte si pozor na to, co před batoletem říkáte. Chápe to dřív, než si myslíte.
Někdy vám může připadat, že vaše mimino, které ještě nemluví a na svět kouká vyvalenýma očima, je úplně mimo a to, co se děje kolem něj, vůbec nechápe. Nepodceňujte však jeho schopnosti vnímat a rozumět.
Už dlouho před tím, než vysloví své první slůvko, batolata chápou, co povídáte.
Dospěli k tomu ve svém výzkumu jazykovědci z Edinburské univerzity. Zjistili, že batolata jsou překvapivě brzy schopna rozpoznat kombinace slov a slovní spojení. Jejich zjištění, publikovaná ve vědeckém žurnálu Cognition, nasvědčují tomu, že jedenácti- až dvanáctiměsíční děti rozumí dokonce víceslovným frázím.
Dítě se nebifluje slovíčka
Studie skotských vědců zpochybňuje zažitou teorii, podle níž se batolata učí jazyk tak, že nejdřív porozumí jednotlivým slovům a teprve potom přejdou k větám. Z výzkumu vyplývá, že se učí slova a fráze současně.
„Naše poznatky ukázaly, že batolata si z řeči vybírají a ukládají víc než jednotlivá slova. Když se učí jazyk, staví na jazykových jednotkách různé velikosti včetně víceslovných sekvencí, a nejen na jednotlivých a jednoduchých slovech, jak většinou předpokládáme,“ napsala doktorka Barbora Skarabelová na webu Edinburské univerzity.
Vědci během výzkumu zkoušeli 36 batolat pomocí „testů pozornosti“ se zaznamenaným hlasem dospělých. Přitom sledovali, jak děti poslouchají nahrávky a dávali pozor na jejich známky porozumění. Všechny nahrané fráze obsahovaly pouze tři slova a odpovídaly typické komunikaci mezi kojenci a dospělými. Vedle toho pouštěli výzkumníci dětem také fráze, které patrně nikdy neslyšeli.
Nakonec tým vyhodnotil reakce batolat a porovnal je pomocí metody „centrální fixace“ – to znamená, že analyzoval výraz tváře a pohledy dětí. Z toho výzkumníci určili, zda dítě poznalo frázi od slovního spojení, které dosud nezaslechlo.
„Většina z dětí (23 z 36) dala jasně najevo, že frázím porozuměla,“ píše se ve studii.
Jak na cizí jazyky?
Poznatky z této studie naznačují, v čem chybujeme, když se učíme cizí jazyky.
„Způsob, jakým se učí mateřštině malé děti, by mohl vysvětlovat, proč dospělí, kteří se učí druhý jazyk a biflují jednotlivá slova, často nedosahují dokonalou úroveň ve způsobu, jakým spojují slova do frází a vět,“ upozornila jazykovědkyně Skarabelová.