Do vesmíru na křídlech a z ranveje. Vizionáři křísí starý sen
20. 3. 2022 – 17:47 | Technologie | Nedd | Diskuze:
Do vesmíru jako v letadle - z ranveje a bez drtivého přetížení. To je smělý plán konstruktérů z Radian Aerospace.
Soukromí podnikatelé se hrnou do vesmíru. A mají odvážné plány, obdobně jako Elon Musk se svou firmou SpaceX.
Mezi nepozoruhodnější patří projekt startupu Radian Aerospace, který chce na oběžnou dráhu vysílat vesmírné letadlo s delta křídlem startující z ranveje.
Radian One má vzlétnout horizontálně s pomocí raketových saní. Převratný nápad? Kdepak, stačí se podívat na trailer ze zapomenutého sci-fi filmu When Worlds Collide z roku 1951. Už v něm startuje letoun do vesmíru z raketových saní.
Od prvního letu člověka do vesmíru uplynulo šest desítek let. Přesto do vesmíru létáme stejným způsobem jako první kosmonauti/astronati. Vynáší nás do něj vícestupňová raketa a na Zemi se vracíme na padácích.
Tuto technologii z části v osmdesátých letech minulého století prolomily americké raketoplány. Okřídlené vesmírné lodi ale zůstaly v polovině cesty. Konstruktéři jim nedokázali sestrojit vlastní raketové motory, které by je vynesly za hranici zemské přitažlivosti. Proto musely startovat kolmo k Zemi s přídavnými nádržemi. Poté přistávaly jako kluzák.
NASA se o koncepci jednostupňových vesmírných korábů ještě pokusila na konci devadesátých let s letounem X-33. Ale po technických problémech byl projekt v roce 2001 odpískán.
Letoun Radian One s delta křídlem a třemi raketovými motory by měl (na rozdíl od raketoplánů nebo X-33) vzlétnout horizontálně pomocí zmíněných saní, které by mu ušetřily palivo potřebné k úniku ze zemské gravitace. Po startu by ho měly vytáhnout tři raketové motory na oběžnou dráhu, a to s malým (komfortním) přetížením. Při návratu z oběžné dráhy by pak Radian One přistával klouzavým letem jako raketoplány.
Radian Aerospace už oznámila, že sehnala 27,5 milionů dolarů, což stačí na rozjezd projektu.
Startup počítá s tím, že vesmírný letoun, do kterého se vejde pětičlenná posádka a 2500 kilogramů nákladu, bude po přistání připraven k dalšímu startu za pouhých 48 hodin. Měl by být určen zejména pro dopravu na orbitální stanice, pro vědecké účely, ale i pro rychlou přepravu zásilek na velké vzdálenosti - na opačnou stranu planety.
„Všichni chápeme, jak je to těžké sestrojit takový vesmírný letoun. Usilujeme však o to, aby vzlétl ještě před koncem tohoto desetiletí,“ cituje časopis Ars Technica technického ředitele Radian Aerospace Richarda Humphreye, který se podílel už na projektu X-33.