Kde udělali Muskovi lidé chybu? Netříděný vesmírný odpad se jim zřítil na Austrálii

4. 8. 2022 – 21:50 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Část trunku z lodi Crew Dragon zabodnutá do Země. | zdroj: Profimedia

Společnost SpaceX Elona Muska poslala Australanům z oběžné dráhy těžkotonážní pohlednice.  Byly tři, dopadly na jihovýchodě pátého kontinentu a nikoho nezabily.

Kdyby to přistálo na vašem domě...

Na jihovýchodě Austrálie, v oblasti Sněžných hor (Snowe Mouintains), kde se pasou ovce, narazil farmář Mick Miners 25. července na podivný obelisk zapíchnutý do země. Z dálky vypadal jako kus ohořelého stromu. Když ale Miners přijel blíž, viděl, že to je kus spáleného kovu.

Po telefonátu sousednímu farmáři Jocku Wallaceovi zjistil, že také on už před čtyřmi dny na svém pozemku nalezl dva podivné ohořené kusy. Oba v rozhovoru dospěli k podezření, že to mohou být kusy vesmírné lodi.

Kontaktovali tedy astrofyzika Brada Tuckera z Australské národní univerzity, který s nimi přijel na místo a hned poznal, že farmáři objevili části, které v oblasti přistály z vesmíru. Byly vyrobeny z kompozitních materiálů, které odolávají  teplu a nesly známky popálenin ze vstupu do atmosféry.

Tucker vyslovil předpoklad, že to jsou části lodi Crew Dragon od SpaceX. Spojil se s tedy americkým astronomem Jonathanem McDowellem z astrofyzikálního ústavu v Bostonu, který se specializuje na vesmírný odpad. McDowell ze snímků trosek i předpokládaného data dopadu dospěl k závěru, že na pastviny skutečně dopadly trosky Crew Dragon, která odstartovala na oběžnou dráhu už v listopadu 2020.

Americká vesmírná agentura NASA tento předpoklad potvrdila.

„Vyvolává to obavy. Kdyby to přistálo na vašem domě, udělalo by to pekelný binec,“ cituje farmáře Wallaceho magazín Live Science, který kauzu popisuje.

Do australského státu Nový Jižní Wales dopadla část lodi nazývaná trunk, která 9. července opětovně vstoupila do atmosféry. V ten den obyvatelé zaslechli hlasitý sonický třesk a někteří z nich spatřili na obloze zářivý světelný oblouk.

Na Zemi se zřítila popelnice

Trunk je dutá válcovitá konstrukce, na které je posazena kabina. Jsou na ní umístěny solární články zajišťující elektrickou energii, radiátory a křidélka pro stabilizaci lodě při nouzovém úniku za letu.

Uvnitř je přepravován náklad na stanici ISS, anebo odpad při návratu na Zemi. Dá se tedy s nadsázkou napsat, že na Zemi se zřítila popelnice plná odpadků.

Trunk se před návratem lodi odpojuje od kabiny, jak je patrné ze snímku.

profimedia-0242674874 Pohled na válcovitý trunk lodi Dragon oddělující se od kabiny. | zdroj: Profimedia

Zmíněné trosky jsou největším zaznamenaným kusem vesmírného smetí, který přistál v Austrálii od roku 1979. Tehdy se americká vesmírná stanice Skylab zřítila z orbity a její trosky zasypaly západní Austrálii.

Raketa SpaceX nebyla jediná, která v minulých dnech spadla na Zemi. Třiadvacetitunový základní stupeň čínské rakety Dlouhý pochod 5B se v sobotu zřítil do moře u Malajsie a Indonésie a podle zasypal několik vesnic kovovými úlomky.

Dávejte pozor, co vám padá na hlavu

Vesmírné agentury obvykle plánují trajektorie raket tak, aby veškeré případné úlomky shořely v atmosféře nebo dopadly do oceánu. Zvyšující se tempo vesmírných aktivit vystavilo větší část populace riziku, že bude zasažena úlomky z nekontrolovaných návratů.

Vědci ve studii z 11. července publikované v časopise Nature Astronomy odhadují, že v příštím desetiletí existuje desetiprocentní šance na smrt člověka v důsledku padajícího vesmírného odpadu.

Podle článku VII Smlouvy o vesmíru z roku 1967 je každá země, která vyšle objekt do vesmíru, odpovědná za škody, které způsobí při dopadu na Zem.

Když se v roce 1978, kdy se nefunkční sovětský satelit Kosmos 954 zřítil do západní Kanady a zasypal zhruba 600 kilometrů dlouhou silnici troskami z rozbitého palubního jaderného reaktoru, Sovětský svaz zaplatil Kanaďanům tři miliony kanadských dolarů.

V případě trosek SpaceX žádné škody nenastaly. Farmáři ale mají pán, jak z nich peníze vyždímat. Chystají se je prodat na aukčním portálu Ebay. Odhadují, že by za ně mohli dostat miliony dolarů.