Když hvězdy tančí. Pohled do srdce naší galaxie odhalil děsivý rej kolem černé díry

19. 12. 2021 – 18:22 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Hvězdy obíhající černou díru ve středu naší galaxie. | zdroj: Profimedia

Astronomům se letos naskytl dosud nejdetailnější pohled do centra galaxie, která hostí naši sluneční soustavu. Zjistili, že černá díra Sagittarius A*, která tam sídlí, je hmotnější, než se předpokládalo.

Vědci získali nepodrobnější obrázky galaktického centra (viz náhledový snímek) pomocí špičkových přístrojů a nového způsobu zpracování dat. Dosáhli tak dvacetkrát vyššího rozlišení, než bylo dosud možné a stali se svědky nejbližšího přiblížení hvězdy černé díře.

Tým, ve kterém pracoval Reinhard Genzel z německého Institutu Maxe Pancka pro mimozemskou fyziku, nositel Nobelovy ceny za objev superhmotné černé díry Sagittarius A* ve středu Mléčné dráhy, pozoroval několik hvězd – S29, S55, S62 a nově objevenou hvězdu S300. Všechny tyto hvězdy krouží kolem zmíněné černé díry.

Jejich tanec ukazuje následující animace Evropské jižní observatoře (ESO).

Černé díry bývají pokládány za nelítostné zabijáky. Jsou to nesmírně hmotné objekty se silnou gravitací, která křiví časoprostor. Pokud se nějaký objekt do jejich oblasti dostane, nemůže z ní uniknout.

Samotná černá díra není pozorovatelná, pohlcuje nejen hmotu, ale i světlo. Informace o ní se však dají vyčíst z rotace blízkých hvězd.

V těsném objetí

Studie, publikovaná v magazínu Astronomy & Astrophysics, popisuje pozorování hvězd mezi březnem a červencem 2021.

Hvězda S29 se v té době přiblížila k černé díře na vzdálenost pouhých 13 miliard kilometrů a proletěla kolem ní rychlostí 8740 kilometrů za sekundu. Dosud astronomové žádnou hvězdu v takové blízkosti černé díry neviděli.

„Sledování hvězd na drahách kolem Sagittarius A* nám umožnilo přesně zkoumat gravitační pole kolem černé díry, testovat obecnou relativitu a určit vlastnosti černé díry,“ cituje Genzela magazín Science Alert.

Pozorování zpřesnilo hmotnost černé díry Sagittarius A* na 4,3 miliony Sluncí. Dosud byla její hmotnost odhadována na 4,15 miliony Sluncí.

Pomohla ‚zázračná‘ technika

Snímky pořídili vědci pomocí techniky zvané interferometrie, která umožnila spojit světlo procházející čtyřmi dalekohledy v Chile provozovanými Evropskou jižní observatoří.

„Ke zpracování záběrů astronomové použili strojového učení známého jako ‚Teorie informačního pole‘ (Information Field Theory). To vědcům umožnilo nalézt a sledovat hvězdy pohybující se kolem Sagittarius A* s dosud nedosažitelným dosahem a přesností,“ informuje web Evropské vesmírné agentury ESA.

ESA také zveřejnila snímky postavení hvězd u centrální černé díry v naší galaxii během pozorování. Je to pozoruhodný rej.

eso2119a Postavení hvězd v různých obdobích roku. | zdroj: kredit-ESO/GRAVITY Snímek zvětšíte rozkliknutím.

Science Alert, ESA, Astronomy & Astrophysics