Nahradí nám virtuální realita ‚fitko‘ nebo posilovnu?

30. 9. 2022 – 23:46 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:

Nahradí nám virtuální realita ‚fitko‘ nebo posilovnu?
Cvičení s virtuální realitou může být vzrušují a zábavné. Může dostat do kondice jedince, kteří by jinak necvičili. | zdroj: Profimedia

Pravidelné cvičení má mnoho lidí spojeno s představou nudné a namáhavé řehole. V budoucnu však může být zábavnější. S virtuální realitou se rozhýbete snáz a zábavněji.

Nastal snad čas zbavit se členství v posilovně či fitness centru a nasadit si brýle pro virtuální realitu? Proč utrácet velké měsíční částky za členské poplatky, když díky vyspělé technologii můžete spalovat kalorie doma při hře?

Když se vám nechce do fitka

Když protahujete tělo ve fitku, zvedáte činky v posilovně, honíte se za míčem na trávníku či bruslíte na ledě, děláte pro své tělo a svou kondici prospěšnou věc. Mnoho lidí však tyto činnosti přestávají přitahovat. Způsobem, jak je přimět k častějšímu pohybu, mohou být pohybové hry ve virtuální realitě, píše magazín Live Science.

Ben Huxley v článku rozvíjí myšlenku, že virtuální realita (VR) se může stát novou alternativou ke cvičení. Kdysi se podobné očekávání zmiňovalo v souvislosti s konzolí Wii. Virtuální realita je však perspektivnější. Huxley to dokládá na české hře Beat Saber. 

„Fanoušci her Just Dance a Guitar Hero pochopí její formát – valí se na vás proud rychle se blížících tvarů, jejichž eliminace dosáhnete kombinací vlastních pohybů synchronizovaných s hudbou,“ píše Ben Huxley na Live Science a pokračuje:

„Beat Saber je vzrušující, protože virtuální sféra umožňuje tančit se světelnými meči – což je činnost, o které jsme si mysleli, že ji nikdy v životě nebudeme moci dělat.  Máme na hlavě sluchátka, pohybový ovladač v každé ruce, ale ve virtuálním světě se oháníme světelnými meči jako Anakin. Beat Saber jsme na začátku roku skutečně zařadili mezi nejlepší fitness aplikace a hry pro VR, takže byste ji měli vyzkoušet.“

Hry, které vás rozhýbou

Je patrně, že v prostředí virtuální reality by cvičení mohlo být populárnější a zábavnější než před lety na Wii, podotýká Huxley.  Princip her je podobný – rychlé pohyby ovladači jsou v zásadě stejného druhu. Ve virtuální realitě je pohyb citlivější, přehlednější a hráče spíš pohltí. 

Pohybové hry mají v prostředí virtuální reality několik úskalí vyplývajících z problému kinetózy. Stručně řečeno, zatímco při hraní her před monitorem či televizí se vám obvykle z pohybu nevolno nedělá, VR mozek ošálí snáz.

Signály z očí pozorujících pohyb jsou ale ve vašem mozku v rozporu se signály z vnitřního ucha – a tento rozpor se projeví jako nevolnost.

V menší míře totéž zná řada lidí z jízdy v zadní části autobusu, nebo čtení při jízdě autem, vlakem či autobusem. Jenom s tím rozdílem, že tentokrát jsou signály prohozené – oči vidí klid, vnitřní ucho zaznamenává pohyb. 

Z toho vyplývá, že hry, kdy hráč letí prostorem stíhačkou nebo se řítí kupředu formulí, jsou pro virtuální realitu nevhodné. Aby nebylo VR hráčům nevolno častěji, než je nutné, musejí zůstat na místě a světem se jen „teleportovat”, či se pomalu a omezeným prostorem pohybovat sami. Problém s kinetózou výrazně opadne, pokud se něco nebezpečného řítí na hráče, nikoliv naopak. 

To znamená, že ze své podstaty segment VR her bude více vyplněn hrami, které jsou spojeny s pohybem samotného hráče

Na otázku o tom, zda virtuální realita může nahradit fitka a posilovny, každopádně neexistuje snadná odpověď. Mnozí lidé budou dávat přednost tradičnímu cvičení. Virtuální realita, ve které je pohyb zábavnější, však může přimět k častějšímu pohybu jedince, kteří by do posilovny nikdy nešli, píše Ben Huxley.

Zdroje:

Nejnovější články