Nový test odhalí všechny známé bakteriální infekce najednou

13. 11. 2018 – 17:58 | Člověk | Ladislav Loukota | Diskuze:

Nový test odhalí všechny známé bakteriální infekce najednou
Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

Píše se sice 21. století, otrava krve alias sepse je však i dnes platí za překvapivě nebezpečné onemocnění. Až třetina pacientů, která zánět dostane, v důsledku choroby umírá. Typickou formou léčby jsou antibiotika, aby však na jejich nasazení došlo, musí být nemoc nejprve správně diagnostikována. Právě to by nyní mohl výrazně ulehčit nový krevní test schopný odhalit najednou prakticky všechny známé bakteriální infekce.

Kladivo na sepsi

Sepse vzniká v důsledku prudké bakteriální infekce, v USA ročně postihne na milion pacientů. Jak za oceánem, tak i v Evropské unii jde přitom o desátou (!) nejčastější příčinu úmrtí. Typicky se tak děje během septického šoku, který je vlivem systémového selhání organismu často smrtelný i pro jinak zdravé jedince nízkého věku. Ničemu nepomáhá ani skutečnost, že první a v zásadě jedinou linií obrany proti sepsi jsou antibiotika - jak ale mnozí vědí, jejich efektivita vytrvale klesá vlivem rozvoje antibiotické rezistence u bakterií.

Než ovšem zdravotníci dojdou tak daleko, hodí se vědět, o jakou formu infekce se jedná - a jaká antibiotika je proto dobré nasadit. Pro přesné určení původce onemocnění se dnes užívá kultivace odebraných bakterií. Součástí výsledku je pak i citlivost a/nebo rezistence daného druhu bakterií na antibiotika. Proces kultivace však ze své povahy může zabrat až několik dní, což léčbu prodlužuje a zvyšuje riziko úmrtí.

Již dnes sice existují i rychlejší testy trvající jednotky (desítky) minut. Ty neidentifikují přímo původce nemoci, ale z identifikovaných proteinů mohou odhalit obecnou povahu zánětu, což může k zahájení léčby pomoct. Pokud by se však doktoři dočkali zároveň rychlejšího i přesnějšího testu, výsledkům v praxi by to značně pomohlo. A právě takový nyní představili výzkumníci z Kolumbijské univerzity.

Jeden test vládne všem?

Jmenuje se BacCapSeq (Bacterial Capture Sequencing) a identifikovat dovede víc než 300 různých lidem rizikových bakterií, tedy víc než desetinásobek než předešlé srovnatelné metody. Test používá na 4,2 milionu oligonukleotidů v roli sondy odhalující v krevním vzorku známé bakteriální geny. V součtu dovede až tisícinásobně zvýšit schopnost medicíny detailně přečíst možné přítomné patogeny.

Neznamená to stále, že test přináší radikální revoluci v diagnóze. V první řadě totiž zabere až 70 hodin - oproti kultivaci jde sice stále o zrychlení, nikoliv však násobné. Výzkumníci nicméně zmiňují, že čím rychlejší počítače v budoucnu přijdou, tím rychleji bude BacCapSeq provádět výpočty.

Není to ale jediná nevýhoda. Metoda totiž stále nenahrazuje delší kultivaci - ani BacCapSeq totiž na rozdíl od ní neumí identifikovat citlivost a rezistenci daného původce infekce. Může navíc analyzovat jenom již známé patogeny, nikoliv odhalovat zcela nové.

Namísto revoluce jde tedy spíše o evoluci klinické praxe - test může skutečně urychlit odhalení správné léčby, nebude se tak ale dít ve všech případech. Je ovšem možné, že nástupci BacCapSeq se v horizontu několika desetiletí kultivaci přece jenom vyrovnají.

Tým doktorky Orchid Allicockové, který BacCapSeq vyvinul, totiž již před třemi lety přišel s testem na stejném principu, ale odhalujícím virové původce. Nyní se zaměří na rizikové plísně - postupné pilování diagnostické metody spolu s rychlejšími počítači tak na rozdíl od kultivace slibují postupně dohnat časovou prodlevu.

Studii publikoval časopis mBio