Pátrání po vesmírné ‚supercivilizaci‘ vyznělo naprázdno

21. 4. 2023 – 20:08 | Vesmír | Ladislav Loukota | Diskuze:

Pátrání po vesmírné ‚supercivilizaci‘ vyznělo naprázdno
Jodie Fosterová jako astrofyzička Ellie Arrowayová, která zasvětila život naslouchání signálům z vesmíru, ve filmu Kontakt | zdroj: Profimedia

Jsme snad v ohromném vesmíru sami? Nové pátrání po vyspělých civilizacích přineslo chmurnou odpověď.

Už před více než šedesáti lety použil Frank Drake (tvůrce rovnice, která teoreticky určuje počet komunikace schopných mimozemských civilizací) radioteleskop, aby prozkoumal rádiové vlny z hvězd Tau Ceti a Epsilon Eridani. A už 38 let systematicky pátrá po mimozemské inteligenci iniciativa SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence).

Přesto jsme dosud žádný důkaz o její existenci nezískali. Astronomové neobjevili technosignatury (známky technologické aktivity), které by ji prozradily.

Existují ‚supercivilizace‘?

Většina dosavadních aktivit SETI se zaměřovala na hledání elektromagnetických technosignatur v naší galaxii, Mléčné dráze. Astronomové hledali umělé radiové signály u blízkých hvězd.

Statisticky je však poměrně malá šance na to, že by dvě civilizace na podobné úrovni (vysílající a přijímající radiové signály) existovaly ve stejný čas ve stejném kousku vesmíru, jakým je Mléčná dráha, upozorňují vědci v nové studii, která vyšla ve vědecké databázi arXiv. Výzkumníci z tchajwanské univerzity Chung Hsing se spolupracovníky z Austrálie a Japonska se proto rozhodli hledat mnohem vyspělejší civilizace.

Na základě dat z dosud největšího projektu SETI, Breakthrough Listen, zkoumali rádiové signály pocházející z oblastí mimo naši galaxii. Zajímali se přitom o možné ‚supercivilizace‘ na stupni 2 a 3 Kardašovovy škály.

Jejich studie ovšem také vyšla naprázdno.

Energetičtí mágové

Kardašovova škála, sestavená v roce 1964 sovětským astrofyzikem Nikolajem Kardašovem, popisuje, jaké energetické zdroji jsou civilizace schopny využívat.

Na škále 1 to jsou zdroje jedné planety, na škále 2 zdroje jedné hvězdy a na škále 3 zdroje galaxie.

Naše civilizace se nachází pod hranicí škály 1, protože nedokáže využít ani všechny zdroje dostupné na Zemi od nejbližší hvězdy – Slunce. Kardašovovo měřitko nám tedy připomíná, že jsme zatím na nízké úrovni rozvoje.

Hypotetické civilizace by však mohly být natolik vyspělé, že by přetvářely pro své potřeby celé vesmírné objekty.

Tak, jako lidé staví přehrady a města, civilizace na škále 2 a 3 by teoreticky měly být schopné vytvářet superprojekty, přehrazovat hvězdy i černé díry a vytvářet Dysonovy sféry, které by umožnily  čerpat veškerou energii, kterou uvolňují hvězdy.

Civilizace na škále 3 by díky svým schopnostem měla být s to vysílat až 2.4×1015 bitů za sekundu do vzdálenosti až 100 000 světelných let, což je zhruba průměr Mléčné dráhy. To je tak silný radiový signál, že bychom ho neměli přehlédnout, píší vědci ve studii.

Dále v ní upozorňují, že zatímco civilizaci na škále 1 existující několik světelných let od Země by byl problém najít, aktivita civilizací na škále 2 a 3 by měla být zřetelná na vzdálenost celých galaxií.

Zatím jsme ji však nezaznamenali.

Jsme zatím na začátku

Znamená to snad, že supercivilizace, za jaké se civilizace škály 2 a 3 z našeho pohledu dají označit, ve vesmíru neexistují? Fakt, že studie je v datech nenašla, to nedokazuje.

„Ačkoli data pocházela z nejrozsáhlejšího pátrání SETI, pokrývalo pouze zlomek oblohy (0,05 procenta), zlomek frekvence (0,5 procenta) a omezené časové trvání (5 minut),“ cituje žurnál Science Alert astrofyzičku Yuri Unovou, spoluautorku studie.

Dá se tedy napsat, že po analýze dostupných dat je šance na výskyt supercivilizace menší o 0,05 procenta oblohy.

„V naší studii jsme ukázali, jak účinné je mimogalaktické hledání SETI z hlediska počtu pozorovatelných hvězd. Proto se domnívám, že mimogalaktické galaxie jsou hranicí výzkumu SETI a my musíme pokračovat v pátrání,“ říká jedna z autorek studie Yuri Unová.