Potvrzeno. Nejrizikovější asteroid za posledních deset let Zemi mine

28. 2. 2022 – 9:50 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Potvrzeno. Nejrizikovější asteroid za posledních deset let Zemi mine
Počítačová kresba asteroidu v blízkosti Země. | zdroj: Profimedia

Naši civilizaci neohrožuje pouze Vladimir Putin se svými dobyvatelskými instinkty a jaderným arzenálem, ale i nebezpečné objekty ve vesmíru. Jeden z nich v uplynulých týdnech znepokojil astronomy.

Astronomové se znepokojením pozorovali sedmdesátimetrový kolos letící vesmírem směrem k Zemi. Objevili ho 6. ledna, když byl od Země vzdálen 13 milionů kilometrů.

První dny měření naznačovaly, že asteroid 2022 AE1 může naši planetu ohrozit. Experti z Evropské vesmírné agentury ESA ho dokonce označili za nejrizikovější objekt pro Zemi za posledních deset let.

„Za téměř deset let svého působení v ESA jsem nikdy neviděl tak rizikový objekt,“ cituje web Evropské vesmírné agentury Marka Micheliho z Koordinačního centra pro blízkovýchodní objekty (NEOCC), které spadá pod ESA.

Z původní kalkulace dráhy asteroidu vycházelo, že vesmírný tulák by mohl narazil do Země 4. července 2023. Potom ho na týden, mezi 12. a 19. lednem, zastínil Měsíc a astronomové museli čekat, až se znovu objeví, aby jeho trajektorii mohli proměřit pomocí dalších bodů. ESA toto období popisuje jako  ‚dramatický týden ve tmě‘.

Dobrá zpráva v neklidné době

Z dalších dat po ‚východu‘ asteroidu a z upřesňujících výpočtů vyšlo najevo, že nebezpečí nehrozí.

Vše vysvětluje následující animace ESA.

Další pozorování trajektorii asteroidu upřesnila, vyplynulo z ní, že v červenci 2023 proletí 2022 AE1 ve vzdálenosti zhruba 10 milionů kilometrů, což je dvacetkrát větší vzdálenost než ta, která dělí naši planetu od Měsíce. Tuto kalkulaci vzápětí potvrdila americká vesmírná agentura NASA.

Asteroid pozdraví Zemi z uctivé vzdálenosti. A byť zůstává určitá nejistota o jeho trajektorii, je jisté, že naši planetu neohrozí, píše na svém webu ESA.

Málo času na obranu

Původní datum přiblížení asteroidu k Zemi, přitom dávalo ‚šibeniční‘ čas na planetární obranu – na pokus o vychýlení jeho dráhy.

2022 AE1 je přitom dostatečně velký na to, aby na Zemi způsobil velké škody, pokud by ji zasáhl. Podle expertů by jeho ničivá síla mohla být srovnatelná s ‚tunguzskou událostí‘ z roku 1908. Tehdy nad neobydlenou oblastí tajgy explodoval rozžhavený vesmírný objekt. Vyvrátil nebo přelámal desítky milionů stromů na rozloze větší než 2000 kilometrů čtverečních a rozbíjel okna domů, odhazoval lidi a zapaloval na nich oděvy v místech vzdálených od epicentra až 70 kilometrů.

Asteroid_2022_AE1_observed_with_the_Calar_Alto_Schmidt_telescope_in_Spain_article Asteroid 2022 AE1 pozorovaný teleskopem Calar Alto Schmidt ve Španělsku. | zdroj: ESA