Pozorován podivný signál z hlubin vesmíru. Tepe jako lidské srdce

16. 7. 2022 – 23:59 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Pozorován podivný signál z hlubin vesmíru. Tepe jako lidské srdce
Ilustrace neutronové hvězdy. | zdroj: Profimedia

Astronomové zaznamenali neobvyklý výkřik z vesmíru: první pravidelně se opakující rychlý rádiový záblesk. Byl milionkrát silnější než ty, které dosud zaznamenali.

Signál trval tři sekundy, což je zhruba tisíckrát déle než jiné rychlé rádiové záblesky v mezigalaktickém prostoru. Především se ale vrchol jeho intenzity opakoval s periodou 0,2 sekundy.

Dostal katalogový název FRB 20191221A a zaznamenal ho kanadský radioteleskop CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) v prosinci 2019. Vědci okamžitě pochopili, že jsou na stopě něčemu výjimečnému a začali signál studovat.

„Bylo to velmi neobvyklé,“ řekl o signálu astrofyzik Daniele Michilli z Institutu pro radiofyziku a vesmírný průzkum v Cambridgi.

„Nejenže byl tento signál dlouhý, ale obsahoval také periodické špičky. Byly pozoruhodně přesné – jako tlukot lidského srdce, bum, bum, bum. Bylo to poprvé, co jsme takový periodický signál z vesmíru zaslechli,“ cituje vědce žurnál Science Alert.

Hrají vesmírnou ruletu

Rychlé rádiové výbuchy – extrémně silné výrony radiace v rádiových vlnách, které vznikají v mezigalaktickém prostoru, jsou fascinující vesmírnou záhadou. Během okamžiku při nich bývá vyzářena nepředstavitelná hromada energie, která se rovná energii stovek milionů Sluncí.

Většina rychlých rádiových záblesků vzplane jen jednou a od té doby o nich není „slyšet“. Nedají se předvídat, aby je astronomové zaznamenali, musí jednoduše doufat, že některý z nich nastane v době, kdy budou mít radioteleskop namířený správným směrem. Dá se to nazvat vesmírnou ruletou.

Jen výjimečné k nám putují rychlé rádiové signály z jednoho bodu. Na tyto opakující se signály mohou astronomové namířit dalekohled a zkoumat je podrobněji.

Mocný, milionkrát silnější než jiné signály

„Viděli jsme některé rychlé rádiové signály, které žijí uvnitř mezihvězdných mračen. Z vlastností nového signálu můžeme říci, že kolem tohoto zdroje je oblak plazmatu, který musí být extrémně turbulentní," řekl Michilli.

V studii publikované v magazínu Nature výzkumníci vyjadřují předpoklad, že původce signálu bude stejný jako u většiny ostatních pozorovaných rádiových záblesků. Bude jím buď pulzar (divoce rotující hvězda tvořená neutrony, která drží pohromadě gravitační silou) nebo magnetar (neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem).

Jenže jak vysvětlit, že signál z FRB 20191221A byl milionkrát silnější než jakékoli signály, které astronomové zahlédli u pulzarů nebo magnetarů v Mléčné dráze?

To zatím astronomové nedokážou. Proto teď čekají na další případné rádiové výkřiky podivného objektu. Chtějí ho vypátrat a dozvědět se o něm víc.

profimedia-0707148029 Radioteleskop CHIME, který zachytil neobvyklé rychlé rádiové záblesky. Stojí v oblasti Bílých jezer na jihozápadě Kanady. Skládá se ze čtyř stometrových vlnitých konstrukcí a nemá žádné pohyblivé části. | zdroj: Profimedia