‚Vesmírná medúza‘ přeletěla nad americkou Georgií. Astronom vysvětlil její původ

8. 5. 2022 – 22:00 | Technologie | Pavel Jégl | Diskuze:

Raketa Mercury Redstone stojí v areálu Kennedyho vesmírného střediska před rampou, ze které vzlétla raketa Falcon 9 s dalšími satelity systému Starlink. V pozadí je bílá medúza. | zdroj: Profimedia

Úchvatný jev na ranní obloze má překvapivě prosté vysvětlení.

Kamera v oblasti Waycross v americkém státě Georgia zachytila záhadný objekt zanechávající za sebou na obloze podlouhlou bělavou auru. Profesor aerodynamiky a strojního inženýrství na Texaské univerzitě v San Antoniu Chris Combs ji nazval vesmírnou medúzou.

Z videa je patrné, že byla fascinující.

Šťastlivci, kteří si přivstali, mohli výjev pozorovat v časných ranních hodinách ve čtvrtek 5. května.

Zklamání pro ufology

Samozřejmě, že to nebylo žádné UFO, ale raketa Falcon 9 od firmy SpaceX startující z floridského Kennedyho vesmírného střediska, zhruba 400 kilometrů jižně od kamery, která ji zachytila jako bioluminiscenčního bezobratlovce. Vynášela na oběžnou dráhu další družice satelitní konstelace Starlink.

Co se to ale na obloze vlastně stalo? Combs vše vysvětluje kombinací fyziky a dokonalého načasování.

„Dlouhé, baňaté tělo medúzy, které vidíte ve videu, jsou výfukové plyny opouštějící trysku motoru rakety,“ píše Combs.

Důvod, proč má medúza baňatý tvar, souvisí s tlakovým rozdílem uvnitř a vně trysek. Plyn opouštějící trysku je „podexpandovaný“ – což znamená, že má vyšší tlak než okolní vzduch. Aby se vyrovnal okolnímu tlaku v atmosféře, sníží svůj tlak tím, že se roztáhne, jakmile opustí trysku.

Ale co ta záře?

Vysvětlením záře je načasování. Protože raketa vzlétla před úsvitem (kolem 5:45 tamního času), sluneční paprsky vycházely těsně nad obzorem a osvětlovaly výfukové plyny zespodu. To způsobilo, že jasně zářily proti tmavé obloze.

Magazín Live Science na Combsův tweet reaguje připomínkou jiné vesmírné medúzy. Tvoří ji kupa galaxií Abell 2877, jejíž velikost přesahuje milion světelných let.

117composite-nomarkers-dark-transparent-e1615511803519 Rádiová medúza v kupě galaxií Abell 2877. | zdroj: Profimedia

Tento úchvatný přízrak pluje vesmírem ve vzdálenosti 300 milionů světelných let od Země a je výsledkem velké exploze plynu – erupce ze shluku černých děr.

Na rozdíl od medúzy zachycené nad Georgií je Abell 2877 pro lidské oči neviditelný. Astronomové ho pozorovali pomocí soustavy více než 4000 antén Murchison Widefield Array rozmístěných v západoaustralské buši.

Live Science, Twitter/DrChrisCombs