Průlet obřího asteroidu kolem Země zachycen ve videu

28. 5. 2022 – 22:34 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Průlet obřího asteroidu kolem Země zachycen ve videu
Počítačová kresba asteroidu s Mléčnou dráhou v pozadí. | zdroj: Profimedia

Teleskopy zaznamenaly největší asteroid roku v „blízkosti“ naší planety.

(AKTUALIZOVÁNO) - Asteroid 7335 (1989 JA), který je zařazen do kategorie „potenciálně nebezpečných“ vesmírných objektů, proletěl v pátek 27. května kolem ZeměByl to největší z asteroidů, které nás letos navštíví.

Kolem Země tato planetka o průměru 1,77 kilometru prosvištěla rychlostí 76 000 kilometrů za hodinu. To je v pozemských podmínkách 62násobek rychlosti zvuku, anebo také 20násobek rychlosti projektilu vystřeleného z pušky.

Díky projektu Virtual Telescope, do kterého jsou zapojeny dalekohledy v Chile, Austrálii a Itálii můžete asteroid vidět v časosběrném videu.

k6DBzMaDk8Ccj85hN9PbSi-840-80 Blízký průlet asteroidu 7335 (1989 JA). | zdroj: Kredit-Virtual Telescope Project

Uctivě vzdálený gigant

Asteroid 7335 (1989 JA) svým průměrem šestkrát převyšuje výšku Eiffelovy věže (300 metrů) a dvakrát dubajské věže Burdž Chalífa (828 metrů), nejvyšší budovy světa. Na koláži v následujícím tweetu je zobrazen za touto věží.

Vesmírný poutník se přiblížil na uctivou vzdálenost čtyř milionů kilometrů od Země. To víc než desetkrát převyšuje průměrnou vzdálenost mezi Zemí a Měsícem (384 400 kilometrů).

Vypadá to jako ohromná dálka. Nahlíženo vesmírnými měřítky, byla však planetka vlastně „za rohem“.

Americká vesmírná agentura NASA vede vesmírnou skálu na svém webu jako „objekt potenciálně nebezpečný“. Do této kategorie zařazuje velká a rychle se pohybující vesmírná tělesa, která prolétají blíž než 48 milionu kilometrů od Země. Nyní jich eviduje na 29 000.

Tyto asteroidy astronomové pečlivě sledují. Vyhodnocují jakoukoli odchylku od jejich předpokládané trajektorie, která by je mohla dostat do střetu se Zemí.

„Planetka 7335 (1989 JA) patří do třídy asteroidů nazývané Apollo. To jsou vesmírná tělesa, která obíhají kolem Slunce a periodicky překračují oběžnou dráhu naší planety. Jejich doba oběhu je přitom delší než jeden rok,“ upozorňuje magazín Live Science.

Astronomové znají více než 15 000 takových asteroidů.

Test planetární obrany

NASA letos zahájila dlouho chystanou misi DART – první test planetární obrany před velkými asteroidy. Má zjistit, zda by bylo možné nárazem sondy, tedy pohybovou (kinetickou) energií, odklánět planetky, které mohou narazit do Země.

DART není jedinou plánovanou technologií obrany před asteroidy. Experti zvažují také odpal výbušného zařízení u blížícího se asteroidu, které by vesmírnou horninu rozštěpilo na menší, méně nebezpečné kusy. Další analyzovanou možností je zaměřit na asteroid laserový paprsek z vesmíru a odpařit z něj horninu tak, aby změnil dráhu.

Poslední linií obrany mohou být vesmírná plavidla naložená jadernou municí a nasměrovaná na asteroid. Tento scénář znáte z hollywoodského blockbusteru Armageddon.

NASA, Science Alert, Virtual Telescope