Futuristický Droneliner se chystá zahájit novou éru nákladních letadel
21. 10. 2023 – 21:58 | Technologie | Ladislav Loukota | Diskuze:
Projekt největšího dronu na světě může změnit nákladní dopravu.
Zboží se v současném globalizovaném světě přepravuje na velké vzdálenosti zpravidla po mořích. Plavba na lodích je zdlouhavá, ale levná. Letecká doprava je mnohokrát rychlejší, ale také mnohokrát (12krát až 16krát) dražší.
Společnost Droneliner to chce změnit futuristickým nákladním letadlem stejného jména bez lidské posádky. Na svém webu představuje koncept takového letounu.
Vše pro náklad
Zatímco dnešní nákladní letadla jsou až na výjimky upravenými letouny, které byly původně určeny pro pasažéry, Droneliner je navržen výlučně pro přepravu nákladu.
Cenu přepravy by u takového letounu měl snížit let bez posádky, snazší a rychlejší naložení a vyložení nákladu, nízká spotřeba a konstrukce umožňující přepravit velký počet kontejnerů.
Současné nákladní letouny mají zaoblené válcovité tvary, což omezuje jejich přepravní kapacitu. Kvůli klenuté konstrukci trupu je téměř nemožné využít veškerý prostor. Přepravní kontejnery se do trupů s oblými boky nevejdou, anebo vejdou, ale jen v omezeném počtu.
Trup letadla Droneliner má obdélníkový tvar se zaoblenými hranami. Proto může snáz pojmout kontejnery pomocí ramp v široce otevíratelné přední a zadní části. Díky tomu, že letoun bude dálkově ovládaný, bude možné do míst, kde bývá kabina pro posádku, umístit další náklad.
Pohon obstarají turbodmychadlové motory (v závislosti na modelu Droneliner), využívající biopalivo SAF (Sustainable Aviation Fuel), anebo vodík. O pohyb po ranveji, start i přistání, se zase postará hybridní pohon.
Budou to největší drony?
Nejodvážněji nicméně působí dálkové ovládání pilotovaného stroje. Ačkoliv bezpilotní letouny už existují, na velké vzdálenosti jsou dálkově řízeny jen malé vojenské drony. Droneliner se by tedy mohl stát největším bezpilotním letounem na světě.
Společnost Droneliner představila dva návrhy letounů - DL200 a DL350. První je vybaven jedním turbodmychadlovým motorem , DL 350 je poháněn dvěma motory.
První typ letounu pojme 40 kontejnerů na dvou úrovních s maximální hmotností nákladu 200 tun, druhý 80 kontejnerů ve třech podlažích s nejvyšší hmotností 350 tun. Obě letadla mají mít dolet 12 038 kilometrů.
Společnost odhaduje, že letouny sníží náklady na leteckou přepravu o 70 procent a přiblíží její cenu na úroveň dopravy námořní. Kromě toho Dronelinery srazí emise.
Ačkoli je projekt zatím pouze „na papíře“, je nasnadě, že výhody popisovaných letounů by mohly zajímat nejen civilní sektor. Společnost Droneliner počítá s tím, že její letouny by mohly přepravovat i vojenský materiál. A právě ozbrojené síly by mohly pomoci převést letoun z koncepční fáze do reality.
Zda nad našimi hlavami budou létat mnohasettunové bezpilotní stroje, nakonec rozhodnou spíše investoři než inženýři. Vzhledem ke stále se zvětšujícím námořním nákladním lodím však poptávka po nových typech přepravy existuje a Droneliner by mohl být projektem, jak transportní možnosti civilizace zvýšit.