Konec děsivých turbulencí. S novou technologií bychom měli létat jako v peřince

9. 12. 2023 – 23:54 | Technologie | Nedd | Diskuze:

Konec děsivých turbulencí. S novou technologií bychom měli létat jako v peřince
Přestanou být turbulence strašákem pasažérů? | zdroj: Profimedia

Důmyslná technologie, která umí „vyžehlit“ turbulence při létání, je na cestě. Společnost, která ji vyvíjí, předvádí její schopnosti v působivém videu.

Turbulence jsou nepříjemnou stránkou letecké dopravy. U mnoha pasažérů vyvolávají strach z létání.

Tento týden se čtrnáct cestujících zranilo při letu společnosti Emirates z australského Perthu do Dubaje, když se Airbus A380 nečekaně dostal do silných turbulencí. Ti, kteří se dostatečně rychle nepřipoutali, naráželi do stropu. Nádobí, sklenice, tašky a časopisy létaly kabinou.

Těchto případů přibývá. V letech 1979 až 2020 se na trasách v severním Atlantiku zvýšil výskyt turbulencí o 55 procent. A tento trend se v důsledku změny klimatu bude prohlubovat i v jiných oblastech světa.

K takovému závěru dospěli vědci z univerzity v Readingu, kteří studovali nerovnoměrné proudění vzduchu v bezoblačném prostoru, kde je pro piloty obtížnější se turbulencím vyhnout.

Častější turbulence souvisí se změnami v tryskovém proudění. Jev známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje ve výšce kolem deseti kilometrů, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách. A ten zesiluje. Některé společnosti se proto zabývají systémy předpovídání turbulencí.

Odpozorováno od ptáků

Rakouský startup Turbulence Solutions však dává přednost technologickému řešení a klade si za cíl odstranit turbulence u všech typů letadel, od leteckých taxíků po největší dopravní letadla.

Společnost nedávno zveřejnila video, v němž představuje své řešení pro potlačení turbulencí.

Turbulence Solutions předpokládá, že její nový systém výrazně zlepší schopnost letadel hladce proplouvat turbulentními oblastmi vzduchu. Už nyní systém Turbulence Cancelling dokáže snížit míru turbulencí pociťovanou cestujícími o více než 80 procent. A společnost věří, že ho ještě výrazně zdokonalí.

Systém vytváří „protiturbulence“, aby ustálil pohyb letadla za letu. Starají se o to senzory a klapky. Klapky reagují vertikálním vztlakem, který působí proti turbulencím.

„Abychom mohli působit proti účinkům turbulence ve správný okamžik, měříme turbulence několik milisekund před tím, než se s nimi střetne letadlo,“ vysvětluje v magazínu Interesting Engineering ředitel Turbulence Solutions Andras Galffy. „Děláme vlastně to, co ptáci – dynamicky přizpůsobujeme tvary křídel poryvům větru,“ dodává.

Společnost Turbulence Solutions nainstalovala systém na lehkém letadle. Výsledky, jak naznačuje video, jsou slibné.

Zkrátí se lety?

Podle Galffyho bude systém Turbulence Cancelling široce dostupný pro lehká letadla koncem příštího roku. Poté má být v roce 2026 dostupný pro letadla kategorie eVTOL, což jsou elektrická letadla pro vertikální vzlet a přistání. V roce 2028 se má dostat do soukromých tryskových letadel a nakonec, zhruba v roce 2030, do velkých dopravních letadel.

„Důležité je také to, že náš systém kromě komfortnějšího letu, povede k výrazným úsporám paliva, protože umožní zlepšit směrování letu. Lety bývají často přesměrovány, aby se vyhnuly turbulencím, a tím se jejich trasy prodlužují,“ říká Andras Galffy.

Zdroje:

Nejnovější články