Nejsilnější raketa historie poprvé vzlétla. Krátce nato ale selhala a museli ji odpálit

20. 4. 2023 – 15:53 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Nejsilnější raketa historie poprvé vzlétla. Krátce nato ale selhala a museli ji odpálit
První desítky sekund letu. | zdroj: Profimedia

Elon Musk sliboval vzrušující podívanou. Jeho slova se potvrdila. První letový test Super Heavy Starship, největší a nejsilnější rakety, jaká kdy byla postavena, ve čtvrtek 20. dubna skončil jejím výbuchem.

(Aktualizováno 16:33, 20. 4. 2023)

Startovací okno pro druhý pokus o start dvoustupňové lodi Super Heavy Starship společnosti SpaceX Elona Muska se otevřelo ve čtvrtek 20. dubna v 15:28 SELČ. Krátce nato raketa vzlétla.

Brzy po startu však přestaly fungovat tři motory Raptor. Horní stupeň se neoddělil od dolního. Raketa se dostala do vývrtky a začala rotovat.  

Řídící centrum letu proto necelé čtyři minuty poté, co se Super Heavy Starship odlepila od země, zapnulo autodestrukční systém a odpálilo ji.

První pokus o start v pondělí 17. dubna zmařil zamrzlý tlakový ventil. Kolos o výšce 119 metrů a hmotnosti 5000 tun ale zůstal stát na základně Starbase poblíž města Boca Chica v Texasu. Technici ventil vyměnili.

Během čtvrtečního krátkého letu raketa Super Heavy vynesla loď Starship do výšky 40 kilometrů. Test nicméně SpaceX nepokládá za neúspěch, protože raketa vzlétla a překonala maximální zatížení.

Jak měla letět... , ale neletěla

Super Heavy Starship se skládá z prvního stupně nosné rakety, nazvaného Super Heavy, a horního stupně lodi pojmenovaného Starship. První stupeň měří 69 metrů, druhý 50 metrů.

Při zkušebním letu byly použity prototypy Ship 24 a Booster 7

Raketa vzlétla z testovací základny poblíž pláže Boca Chica. Na startu předvedla Super Heavy impozantní zahřmění a neskutečný tah téměř osmi tisíc tun.

Podle popisu mise společnosti SpaceX se 33 motorů Raptor na metan a kapalný kyslík nosné rakety mělo vypnout po 169 sekundách letu a o tři sekundy později se oddělit od lodi. Booster 7 poté měl nastartovat několik vybraných motorů, aby se vrátil směrem k Texasu.

Plán letu počítal s tím, že po osmi minutách po startu první stupeň „rozplácne“ na vodách Mexického zálivu. Pak se měly otevřít jeho ventily, aby se nádrže naplnily vodou a Booster 7 klesl na dno zálivu. 

Po 177 sekundách od startu se mělo zažehnout šest motorů Raptor horního stupně Ship 24, který by pokračoval v letu. Tyto motory se měly vypnout po 560 sekundách letu.

Ship 24 oblet Země dokončit neměl, bylo plánováno, že po 90 minutách od startu „šplouchne“ do Pacifiku zhruba 100 kilometrů od severozápadního pobřeží ostrova Kauai, který je součástí Havajského souostroví. (Dráhu plánovaného letu můžete vidět v následujícím videu.)

Zkušební let, byť skončil neúspěchem, má společnosti SpaceX poskytnout mnoho cenných informací pro další vývoj lodi.

Úspěšný výbuch?

Jak Super Heavy, tak Starship byly navrženy jako opakovaně použitelné stupně. Ale pro Booster 7 a Ship 24 to měl být (a také byl) jediný let.

Obě části sestavy měly po letu dopadnout „s vodní tříští“ na hladinu, místo toho, aby vertikálně přistály s pohonem na pevnině nebo na lodi, jak to nyní běžně dělají první stupně raket Falcon 9 a Falcon Heavy. To se nakonec vyplnilo. Jenže let trval pouhé desítky sekund. A dopad vypadal úplně jinak.

„SpaceX chce během letu shromáždit co nejvíc údajů, aby vyhodnotila dynamiku a lépe pochopila, co loď zažívá v režimu letu, který je nesmírně obtížné přesně předpovědět nebo výpočetně simulovat,“ píše se v dokumentaci předložené společností k žádosti o licenci pro testovací lety.

Jak nosná raketa, tak vesmírná loď byly vybaveny satelitními terminály Starlink, aby bylo možné ověřit komunikaci s vysokou rychlostí přenosu dat během letového provozu.

„Satelitní konstelace společnosti SpaceX může poskytovat bezpříkladné objemy telemetrických dat a umožnit komunikaci během vstupu do zemské atmosféry, kdy ionizovaná plazma kolem vesmírného plavidla ruší běžné telemetrické frekvence. Tyto naše testy prokáží její schopnost zlepšit účinnost a také bezpečnost budoucích vesmírných misí,“ informovala SpaceX na svém webu.

Myslím, nevím, doufám...

Loď Starship, je druhým stupněm vyvíjeného dopravního systému, který má v budoucnu do hlubokého vesmíru přepravovat více než 100 tun nákladu, nebo až 100 lidí. Doplňování paliva ve vesmíru má lodi umožnit transport posádky či nákladu na Měsíc i na Mars, případně dál do vesmíru.

Prototyp hvězdné lodi v minulých letech explodoval při čtyřech pokusech o let do velké výšky. Až v květnu 2021 přistál, i když v oblasti motoru se opět objevily plameny.

Elon Musk odhadoval šance na to, že první test Starship se Super Heavy skončí podle plánu na 50 procent. „Neříkám, že se dostaneme na oběžnou dráhu, ale zaručuji vzrušení, nebude to nuda,“ píše Musk ve tweetu a v dalším doplňuje: „Myslím, nevím, doufám, že je více než padesátiprocentní pravděpodobnost dosažení oběžné dráhy.“

„Toto je první krok na dlouhé cestě, která bude vyžadovat mnohé lety,“ shrnul zakladatel SpaceX další vyhlídky.

Ředitel NASA Bill Nelson práci týmu SpaceX ocenil. „Každý velký úspěch v dějinách vyžadoval určitou míru rizika. S velkým rizikem ale přichází velké odměny. Těším se na to, co si z toho SpaceX odnese, pro další testovací let a dál,“ napsal.

Zdroje:

Nejnovější články