Poslechněte si, jak zní Venuše. NASA zveřejnila nahrávku signálů z její atmosféry

8. 5. 2021 – 10:02 | Vesmír | Pavel Jégl | Diskuze:

Umělecké ztvárnění Venuše, která má obdobně jako Země pevný kamenitý povrch. | zdroj: Profimedia

Rádiové signály z Venuše připomínají kakofonickou hudbu ze starých sci-fi filmů.

Parkerova solární sonda (Parker Solar Probe) během přeletu kolem Venuše zaznamenala v její atmosféře rádiové signály. Experti z americké vesmírné agentury NASA je upravili na zvuky o frekvenci, které zachytí i lidské ucho.

Výsledek je pozoruhodný – hudba z Venuše.

Signály vycházely z ionosféry, horní oblasti atmosféry planety. Sonda jí prolétla v červenci loňského roku.

Vědci hledají vysvětlení

Experti NASA signály analyzují. Zatím pro ně nemají jednoznačné vysvětlení. Nepochybují však o tom, že jsou přírodního původu. Předpokládají, že pocházejí z plazmy nebo jiných elektřinou nabitých plynů.

„Nemáme dostatečné znalosti, jak planeta Venuše funguje, byť je podobná Zemi. Víme jen, že v horní části její atmosféry probíhají velké změny. Tomu, co za nimi vězí, ale úplně nerozumíme,“ píší astrovědci studující signály v článku publikovaném v odborném časopise Geophysical Research Letters.

Z rádiových signálů nyní vědci počítají tloušťku atmosféry. Signály využívají také pro výpočet dalších důležitých údajů o planetě.

Díky sondě tak můžeme získat nové poznatky o našem planetárním sousedovi, který bývá označován za dvojče Země. Vědci doufají, že pomocí rádiových signálů pochopí, proč se Venuše stala toxickou a horkou planetou.

Místo, kde prší kyselina sírová

Venuše je dnes doslova pekelným místem, na kterém nemůže žádná forma života vzniknout, ani přežít. Samotná planeta je přitom pokládána za krásku a nazývána také Večernicí či Jitřenkou. Spíš než pojmenování po ženě (řecké bohyni lásky) by jí však slušel název Hádes (řecký bůh podsvětí).

Pod sirnatými mraky se nachází dva kontinenty s kamenitým terénem. Většinu (kolem 80 procent) povrchu Venuše zabírají lávové pláně. Atmosféra je hustá, tvoři ji z 96 procent oxid uhličitý a teplota na povrchu kolísá kolem 450 stupňů Celsia.

V minulosti tak nehostinné prostředí na planetě patrně nebylo. Astrovědec Michael Way z Goddardova institutu pro vesmírná studia NASA vypracoval studii, podle níž se před 700 miliony lety na Venuši rozpínaly oceány a vládlo tam přívětivé podnebí.

Potom ale nastala nějaká katastrofa. Cyklus, kdy byl oxid uhličitý přirozeně čištěn z atmosféry a pohlcován horninami, se rozpadl. Od té doby je Venuše horká a v její atmosféře prší kyselina sírová. Pekelné prostředí.

NASA, Geophysical Research Letters